CMJ 2011: “Binnen vijf jaar worden er geen cd's meer verkocht” CMJ 2011: “Binnen vijf jaar worden er geen cd's meer verkocht”

“De komende tijd zullen artiesten hun album als app verkopen”

, Erik Zwennes

CMJ 2011: “Binnen vijf jaar worden er geen cd's meer verkocht”

“De komende tijd zullen artiesten hun album als app verkopen”

Erik Zwennes ,

Op de laatste dag van het CMJ conferentieprogramma kunnen we natuurlijk niet om streaming muziek heen. Nu Spotify ook in Amerika voet aan wal heeft en de integratie met Facebook een feit is, schrikken ook de laatste sceptici wakker.

“De komende tijd zullen artiesten hun album als app verkopen”

Enkele ‘buzzwords’ die vandaag door de gangen, liften en zalen van de New York University gingen: #revenue #splits #iTunes #aggregator #access #occupy #ownershipVSrental #editorial #pitchify #multiplatform #sonos #TenFeetUI #commitment

Op de laatste dag van het CMJ conferentieprogramma kunnen we natuurlijk niet om streaming muziek heen. Nu Spotify ook in Amerika voet aan wal heeft en de integratie met Facebook een feit is, schrikken ook de laatste sceptici wakker. De toegang tot muziek is het nieuwe bezitten van muziek, daar is vandaag consensus over. Het bedrijf Beyond Oblivion (vrij vertaald: de vergetelheid voorbij) vertelt over hun dienst genaamd Boink. Het komt neer op een abonnementsdienst die gekoppeld is aan apparatuur als een mobiele telefoon of een laptop. De muziek komt uit de ‘cloud’ van Boink, maar wordt gedownload in plaats van gestreamd. Beyond Oblivion spreekt over problemen in plaats van uitdagingen en hekelt het feit dat de consument muziek geen waarde meer toekent. Het (b)lijkt vandaag een eenling in een panel dat verder bestaat uit downloaddienst Rhapsody, streaming dienst RDIO, Spotify en muziekdistributeur IODA.

Het verschil in benadering van de nieuwe situatie in muziekland wordt gelijk duidelijk wanneer Brad Yuan van Beyond Oblivion de andere panelleden vraagt waarom ze kiezen voor gratis varianten van hun diensten. “Dan zullen mensen toch nooit meer betalen? Als hun proeftijd bij de ene dienst op is, gaan ze gewoon naar de volgende.” Marisol Segal van RDIO weerlegt dit door te wijzen op Youtube ‘de grootste gratis muziekdienst ter wereld die ook nog eens The Beatles heeft.’ Ze wijst er op dat alle partijen er baat bij hebben dat de markt zo groot mogelijk wordt. “Al onze businessmodellen werken enkel bij flinke schaalvergroting. Dus gratis is logisch en verstandig.”

Hieronder wederom een aantal sterke uitspraken van vandaag. Soms tegenstrijdig, vaak interessant:

  • Zogenaamde ‘social users’, mensen die Spotify integreren met Facebook of muziek delen via twitter, maken 100% meer playlists dan klanten die het als een statische dienst gebruiken.
  • Mobiele aanbieders blijven maar proberen om zelf streaming- of downloaddiensten op te zetten. Ze kunnen het niet. Werk nou samen met bestaande partijen.
  • Wij bevorderen DIY (Do It Yourself, red) binnen Spotify: we willen wel meer mogelijkheden aanbieden, maar geen redactie voeren op onze content.
  • Playlistblogs zoals Pitchify en ShareMyPlaylist zijn de nieuwe redacties.
  • Ik zie een opvallende groei aan zogenaamde Track Commentary Albums. Dan vertelt bijvoorbeeld Tori Amos in audio bij haar nieuwe album over de achtergrond van elk nummer. Streaming diensten lenen zich goed voor dergelijke extra content rondom releases.
  • De Amerikaanse auteursrechtwetten zullen niet snel veranderen. Al slaan ze nergens op en stammen ze uit een tijdperk van enkel pianomuziek, het draagvlak is er op dit moment nog niet.
  • Zorg als artiest dat je muziek op alle platforms komt. In de oude wereld wilde je ook je album in alle winkels. Het is dom om kieskeurig te zijn. Ook jij haalt je geld uit schaalvergroting.
  • Dankzij Last.FM en te integratie van Spotify en Facebook zijn muzikale ‘guilty pleasures’ verleden tijd.
  • De toegankelijkheid van streaming muziek zorgt er voor dat ook andere sectoren als mode- of sportplatforms zich op muziek gaan storten met playlists en aparte katernen. Men wil zo een nieuw publiek aanboren en de smaak en ‘kleur’ laten zien.
  • Streaming diensten hebben de thuisinstallatie en televisie nog te veroveren. Natuurlijk willen we ook die Pink Floyd hoes levensgroot op een tv scherm.
  • Playlists are the new mixtapes.
  • Binnen vijf jaar worden er geen cd's meer verkocht. Er blijft altijd een kleine niche bestaan, maar dat zal te verwaarlozen zijn en nog kleiner worden dan vinyl nu is.
  • Vinyl blijft en de omzet zal nog wel een stukje doorgroeien.
  • Het gevoel van muziek bezitten zal snel veranderen. Eerst wilde je niet naar iTunes omdat je de muziek wilde bezitten. Nu betekent voor de consument het kopen van een mp3 via iTunes ‘bezitten’ en gebruik van Spotify niet. Straks betekent de toegang tot Spotify je eigendom.
  • De komende tijd zul je zien dat artiesten hun nieuwe album als app verkopen. Dat zie je nu bijvoorbeeld al met de nieuwe Björk, maar Spotify heeft nu al een API (Application programming interface oftewel de taal waarmee programma’s met elkaar ‘praten’, red.) waarmee je dat streaming kunt doen. Dus je nieuwe album staat op Spotify en je deelt niet een link, maar deelt die app met elke extra content die je maar kunt verzinnen.

Lees ook:

“De consument wint altijd”
“Youtube views waren een tijd lang te hacken”
“Muziek is groter dan ooit. Groter dan sport, kunst, mode en games”

nu op 3voor12