Muziekmagazine Off The Record verdwijnt, Muziek.nl Magazine verschijnt

Oplage van 50.000, banden met Universal en Free Record Shop verbroken

Erik Zwennes ,

Muziekmagazine Off The Record stopt. De nieuwe editie, die nu in de winkel zou moeten liggen, verschijnt niet. In plaats daarvan komt uitgeverij BCM met Muziek.nl Magazine. De eerste editie verschijnt op 25 november onder redactionele leiding van Jean-Paul Heck, tevens hoofdredacteur van de naamgevende website.

Oplage van 50.000, banden met Universal en Free Record Shop verbroken

Muziekmagazine Off The Record stopt. De nieuwe editie, die nu in de winkel zou moeten liggen, verschijnt niet. In plaats daarvan komt uitgeverij BCM met Muziek.nl Magazine. De eerste editie verschijnt op 25 november onder redactionele leiding van Jean-Paul Heck, tevens hoofdredacteur van de naamgevende website.

Heck legt uit dat het contract met Free Record Shop, partner van Off The Record, afliep. “Ik wilde bij mijn aantreden eind vorig jaar al heel graag een muziekblad a la het Britse Mojo maken. Op de achtergrond zijn we al lang bezig en nu komt dan de eerste editie van Muziek.nl Magazine.” Met een relatief kleine redactie zal de komende dagen nog hard gewerkt worden aan de eerste editie. Leo Blokhuis, Menno Pot, Jan Vollaard, Bart Nijman en John den Braber zijn hiervoor aangetrokken.

Waar bij de start van Muziek.nl in 2009 nog veel mensen vielen over de sponsoring en duidelijke link met platenmaatschappij Universal is dat anno nu absoluut niet meer het geval. “Sinds BCM de titel heeft gekocht zijn die banden verbroken, dat was ook een van de eisen bij mijn aantreden,” aldus Heck.

Het profiel van 35+ers met voornamelijk aandacht voor rockmuziek blijft aardig in stand al benadrukt de hoofdredacteur dat een mooi verhaal over James Brown zeker welkom is. “Ook singer-songwriters en popmuziek krijgen genoeg aandacht. Daarnaast leggen we ook een duidelijke focus op re-releases. In de huidige muziekwereld zijn da catalogi enorm belangrijk. De re-release van Rolling Stones Exile on Main Street kwam uit niets op 1 binnen. Daar moet je iets mee doen, vind ik.”

In de eerste editie van het blad is er onder meer aandacht voor Snow Patrol, Feist, en Mary J. Blige ook heeft het een exclusief interview met The Rolling Stones en The Who. Met een oplage van vijftigduizend exemplaren laat het magazine de ambities zien. De eerste editie bevat 132 pagina’s.