Le Guess Who: Shabazz Palaces gevloerd door erbarmelijk geluid

Vertaling naar het podium doet hiphopplaat van het jaar geen recht

Tekst en Foto's: Christiaan Walraven ,

Hiphop voor hipsters oftewel hipster-hop. Het is een ietwat flauwe benaming die de afgelopen tijd werd gegeven aan acts als OFWGKTA, Kid Sister en Das Racist, maar nog meer lijkt het bij Sub Pop getekende Shabazz Palaces te passen. De debuutplaat van het duo bestaande uit Palaceer Lazaro en Ishmael Butler - Black Up - is volgens velen de beste hip-hopplaat van 2011. Voor het eerst in Utrecht mag het duo uit Seattle laten zien of ze de hype ook live waarmaken.

Vertaling naar het podium doet hiphopplaat van het jaar geen recht

Hiphop voor hipsters oftewel hipster-hop. Het is een ietwat flauwe benaming die de afgelopen tijd werd gegeven aan acts als OFWGKTA, Kid Sister en Das Racist, maar nog meer lijkt het bij Sub Pop getekende Shabazz Palaces te passen. De debuutplaat van het duo bestaande uit Palaceer Lazaro en Ishmael Butler - Black Up - is volgens velen de beste hip-hopplaat van 2011. Voor het eerst in Utrecht mag het duo uit Seattle laten zien of ze de hype ook live waarmaken.

GEZIEN
Shabazz Palaces, Le Guess Who, Tivoli De Helling, 24 november 2011

MUZIEK
Intelligente hiphop die aan Antipop Consortium doet denken, maar tegelijkertijd onmiskenbaar 2011 is. Met experimentele songstructuren en ingewikkelde teksten.

PLUS

Het duo doet alles zelf. Ze rappen beide, Lazaro doet de beats met de computer en bestuurt de effecten over de microfoons en Butler kleedt het aan met spel op verschillende percussie-instrumenten, waaronder conga's, sambaballen en duimpiano. Daarnaast hebben de twee mannen zo nu en dan grappige dansjes ingestudeerd en zijn de raps goed uitgevoerd.

MIN

Tenminste, als ze te horen zijn. Vrijwel het hele optreden lang is het geluid erbarmelijk. Wanneer er door Lazaro een effect over de microfoons wordt gegooid klinkt het werkelijk nergens meer naar. De teksten zijn met geen mogelijkheid niet meer te horen en dat doet afbreuk aan de totale ervaring van het optreden. Ook de beats klinken niet diep genoeg om de zaal te kunnen vullen.

CONCLUSIE
Tijdens het laatste kwartiertje van de show die in totaal een vol uur duurt, komt nog even de magie dichtbij, maar het is dan al te laat om het optreden te redden. Ongeveer de helft van de aanwezigen is lekker bij aan het praten met hun buren en simpelweg aan het wachten op de volgende act van de avond. De rest van het publiek wil heel graag, want er zijn duidelijk een hoop mensen gekomen voor het duo, maar iedereen moet concluderen dat dit optreden erg teleurstellend is.

CIJFER

5,5