Crossing Border: Tjitske Jansens interactie werpt vruchten af Crossing Border: Tjitske Jansens interactie werpt vruchten af

Slam-technieken komen van pas in volle theaterzaal

, Bieke Liefting

Crossing Border: Tjitske Jansens interactie werpt vruchten af

Slam-technieken komen van pas in volle theaterzaal

Bieke Liefting ,

Net voordat Patrick Wolf begint aan het laatste optreden van Crossing Border 2011 op hoofdpodium The Royal, staat Tjitske Jansen geprogrammeerd. Ze staat voor de lastige taak om laat op de avond het publiek stil te krijgen voor poëzie. Gelukkig staat Jansen bekend om haar podiumtalent. En die reputatie heeft ze niet zonder reden, zo blijkt.

Slam-technieken komen van pas in volle theaterzaal

Net voordat Patrick Wolf begint aan het laatste optreden van Crossing Border 2011 op hoofdpodium The Royal, staat Tjitske Jansen geprogrammeerd. Ze staat voor de lastige taak om laat op de avond het publiek stil te krijgen voor poëzie. Gelukkig staat Jansen bekend om haar podiumtalent. En die reputatie heeft ze niet zonder reden, zo blijkt.
 
GEZIEN
Tjitske Jansen, Crossing Border, The Royal, 19-11-2011
 
LITERATUUR

In 2003 brak Jansen door in de  literaire wereld op een manier die ongekend is voor Nederlandse dichters. Van haar debuutbundel Het moest maar eens gaan sneeuwen werden tot vandaag de dag al meer dan 12.500 exemplaren verkocht; dat was al jaren niet meer gebeurd met een poëziedebuut. Haar gedichten zijn ogenschijnlijk simpel, maar vooral wanneer Jansen ze zelf voordraagt wordt duidelijk hoe ingenieus ze eigenlijk in elkaar zitten. Niet gek, want ze begon ooit als slam poet. De technieken die ze daarbij heeft verworven, gebruikt ze nog steeds met verve: Jansen speelt met verschillende tempo’s en geluidsterkten en zorgt er zo voor dat haar optreden ver boven de gemiddelde poëzievoordracht uitstijgt.
 
PLUS
Jansen weet welke van haar gedichten aanslaan bij het publiek en speelt daar perfect op in. Het hoogtepunt van haar optreden vindt plaats wanneer ze haar toehoorders vraagt rechtop te gaan zitten en een minuut lang uitsluitend aan hun ademhaling te denken. Na die minuut volgt een gedicht – bijna niet als dusdanig herkenbaar  - waarin ze allerlei onderwerpen opsomt waaraan de aanwezigen mogelijk kunnen hebben gedacht. Dachten ze toevallig aan het langzame verstrijken van de tijd, aan hun geliefdes, aan het afsluiten van een lening, aan tijgers? Dankzij haar interactie met het publiek heeft Jansen aanhoudend de volledige aandacht van iedereen in de zaal.
 
MIN

Tien minuten - niet veel langer duurde het optreden van Jansen. Afgaand op de geluiden die vóór die tien minuten in het publiek te horen waren, kwamen de meeste bezoekers voor Patrick Wolf. Na Jansens optreden klonken echter vanuit de hele zaal enthousiaste en verraste reacties. Ook als het optreden langer had geduurd, hadden zij zeker de zaal niet voortijdig verlaten.  
 
CONCLUSIE

De gedichten van Jansen komen pas echt  goed uit de verf als ze door de dichteres zelf voorgedragen worden. Vooral haar contact met het publiek zorgt ervoor dat iedereen geconcentreerd naar haar luistert. De aanwezigen hadden zonder problemen heel wat langer dan tien minuten naar Jansen kunnen luisteren.  
 
CIJFER:

8

Nu op 3voor12