Crossing Border: Stoïcijns Mechanical Bride grossiert in slaapliedjes

De redding komt te laat

Remco van der Ham ,

Een paar jaar geleden wist Lauren Doss oftewel Mechanical Bride de aandacht op zichzelf te richten met een bewerking van Rihanna’s ‘Umbrella’. Liefhebbers van deze versie worden echter al bij de aankondiging teleurgesteld; het nummer zal niet gespeeld worden.

De redding komt te laat

Een paar jaar geleden wist Lauren Doss oftewel Mechanical Bride de aandacht op zichzelf te richten met een bewerking van Rihanna’s ‘Umbrella’. Liefhebbers van deze versie worden echter al bij de aankondiging teleurgesteld; het nummer zal niet gespeeld worden.

GEZIEN
Mechanical Bride, Crossing Border, Paradise, 19-11-2011

MUZIEK
Pianopop in de stijl van Tori Amos, met filmische invloeden met dank aan een stage bij de grote Hans Zimmer (componist van talloze filmscores). Debuutalbum ‘Living With Ants’ verscheen eerder dit jaar waarop vreemde en bijzondere figuren de hoofdrol spelen.

PLUS
Het optreden begint hoopvol. ‘Magpie’, ook het openingsnummer op het album, begint met een sfeervolle pianopartij en Doss heeft een mooi, licht mysterieus stemgeluid. ‘Colour of Fire’ en ‘Young Gold (You Stole My Heart)’ volgen maar dan is ze een groot deel van het publiek eigenlijk al kwijt.

MIN
Alle nummers worden met dezelfde intensie gespeeld, met als gevolg een voortkabbelende set. De nummers zijn breekbaar maar ook wat braaf, slaapverwekkend zelfs. Doss maakt het er zelf niet beter op met haar stoïcijnse blik richting de achtermuur van de zaal zonder op enige vorm van emotie in haar gezicht betrapt te worden. Door de gemompelde aankondigingen zijn we halverwege de set definitief in slaap gesust.

CONCLUSIE
Bij ‘Boom! (Shine a Light)’, waarmee het optreden wordt afgesloten, schrikken we weer wakker als er eindelijk een wisseling van tempo te horen is. De groovende drums zijn een verademing. Helaas komt de redding echt te laat.

CIJFER:
4,5