Blood Sugar, Sex and Magic op PLAY Festival Blood Sugar, Sex and Magic op PLAY Festival

Bram van Splunteren: "Frusciante was verslaafd, zong vals en speelde op een valse gitaar."

, Pepijn van Gils

Blood Sugar, Sex and Magic op PLAY Festival

Bram van Splunteren: "Frusciante was verslaafd, zong vals en speelde op een valse gitaar."

Pepijn van Gils ,

Precies 25 jaar geleden maakte Bram van Splunteren zes legendarische muziekdocumentaires voor de VPRO over ondermeer John Hiatt, Nick Cave, Iggy Pop en Red Hot Chili Peppers. Op het PLAY festival gaat van Splunteren komende zaterdag in gesprek met journalist Norbert Pek over zijn avonturen met de Peppers en over zijn werk als missionaris van de hiphop.

Bram van Splunteren: "Frusciante was verslaafd, zong vals en speelde op een valse gitaar."

Precies 25 jaar geleden maakte Bram van Splunteren zes legendarische muziekdocumentaires voor de VPRO over ondermeer John Hiatt, Nick Cave, Iggy Pop en Red Hot Chili Peppers. Op het PLAY festival gaat van Splunteren komende zaterdag in gesprek met journalist Norbert Pek over zijn avonturen met de Peppers en over zijn werk als missionaris van de hiphop.

Tijdens deze avond vertoont van Splunteren twee klassiekers van eigen hand en een compilatie van favoriete fragmenten uit zijn werk. In de documentaire Europe by Storm, die van Splunteren over de eerste tour in Europa van Red Hot Chili Peppers maakte, registreert hij de dan nog onbekende band langs podia in Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, België en Nederland. "Ik wilde toen vastleggen hoe het was om als onbekend bandje op tour te gaan en in een klein busje door Europa te rijden. Omdat ik er zo dicht bovenop zat, hebben we elkaar toen goed leren kennen en iedere keer dat zij in Europa waren, of ik in L.A., vroegen ze 'En Bram, gaan we weer filmen?' Ik heb in die jaren wel acht of negen reportages over ze gemaakt."

Gedurende deze eerste tour is het hem gelukt een bijzonder menselijk beeld van de jongens te maken. "Ik reisde vierentwintig uur per dag achter ze aan, we sliepen in dezelfde hotels, we aten in dezelfde restaurants. Ik had buiten het camerawerk die weken uiteindelijk hele filosofische gesprekken met ze. Vooral met Flea, hij is sowieso de meest serieuze van het stel. Toen ik ze fragmenten liet zien van George Clinton en Sly and the Family Stone, veranderde er iets. Dat is ook het sleutelmoment in de documentaire trouwens. Flea vertelde later dat ze zich hadden voorgenomen om met journalisten vooral lekker te 'goofen' en geintjes uit te  halen, maar bij het zien van hun grote voorbeelden konden ze niet anders dan zichzelf zijn."

Dat de band uit Los Angeles in de jaren erna uiteindelijk zo bekend zou worden, mede door John Frusciante die Hillel Slovak verving na zijn overlijden, had ook van Splunteren niet kunnen voorspellen toen hij in 1988 in de auto stapte en achter de onbekende Peppers aanreed. "Na de EP Under The Bridge werden ze ineens heel beroemd en steeds lastiger te bereiken. Ook was het toen voor mij een stuk minder interessant geworden. Jaren later toen Frusciante al uit de band was gestapt, maakte ik een kort item voor een programma. Ik vroeg mij af hoe het toch zou gaan met de getalenteerde gitarist. Via een gezamelijke vriend kwam ik weer in contact met John. Frusciante stemde in met een camera interview. Ik had geen idee dat hij zo aan lagerwal was geraakt. Zo werd het item ineens een schokkende documentaire over een verlsaafd popicoon, die we toen in zijn geheel hebben uitgezonden. Wat mij altijd is bijgebleven, dat zie je ook in de documentaire, is dat John zelfs toen alleen maar bezig was met muziek, weliswaar op een valse gitaar en vals zingend, maar toch."

Na ruim tien jaar verslaggeving voor onder andere Pinkpop, Suburbia, Lolapaloeza en Lola Da Musica verruilde van Splunteren de muziekindustrie voor een geheel andere invalshoek voor zijn werk. Hij maakte de laatste jaren documentaires, thema-avonden, films en drama over liefde, sex, scheiding en relaties. "Ik zat op een gegeven moment ergens in Amerika lang te wachten op de zoveelste band en dacht toen ineens 'Het is genoeg geweest, ik ben dit een beetje zat.' Ik ben toen meteen bewust gestopt. Ik wilde toen al meer dan alleen muziek, zoals drama en andere thematiek, al heb ik wel het idee dat het in mijn werk altijd gaat over de mens en waar deze mee worstelt."

Het PLAY Festival begint vanavond en is tot en met zondag 20 november te bezoeken in Amsterdam. Van Splunteren's documentaires over Red Hot Chili Peppers en Urban Dance Squad zijn zaterdag 19 november te zien in de Melkweg tijdens 'An evening with ... Bram van Splunteren'

Nu op 3voor12