Ticketscript gaat kaarten verkopen via Facebook

Ook Ticketservice onderzoekt mogelijkheden van sociale media

Jochem Boom ,

Het Nederlandse ticketingbedrijf Ticketscript gaat ook kaarten verkopen via Facebook. Daarmee is het bedrijf het eerste ter wereld dat tickets aanbiedt via sociale media.

Ook Ticketservice onderzoekt mogelijkheden van sociale media

Het Nederlandse ticketingbedrijf Ticketscript gaat ook kaarten verkopen via Facebook. Daarmee is het bedrijf het eerste in Nederland dat tickets aanbiedt via sociale media. Frans Jonker, CEO van Ticketscript vertelt hoe het bedrijf op het idee kwam om tickets via Facebook te verkopen. "We gebruikten Facebook al een tijdje voor promotie. Op een gegeven moment zijn we toen gaan denken; 'Hoe kunnen we de 'Likes' en 'Fans' waar Facebook mee werkt omzetten naar verkoop'. Daaruit is het idee ontstaan om het voor organisatoren mogelijk te maken om direct via Facebook tickets te verkopen."

In principe kunnen alle organisatoren die zich aansluiten bij Tickescript gebruik maken van het nieuwe verkoopkanaal. Jonker: "Onze klanten kunnen in een paar simpele stappen een verkoopscherm inbouwen op hun Facebook-pagina. Eigenlijk is het precies hetzelfde als toen we begonnen. Toen boden we organisatoren de mogelijkheid om direct via hun eigen website tickets te verkopen. De focus verplaatst zich nu meer en meer van de website van een evenement naar de Facebook-pagina van een evenement. En daar spelen we op deze manier op in."

Volgens Jonker is de verkoop via sociale media de toekomst. "Ik denk dat de ticketverkoop zich steeds meer verplaatst naar sociale media zoals Facebook. De volgende stap hierin is de verkoop van tickets via mobiele applicaties. Ticketscript onderzoekt die mogelijkheden: de eerste pilots zijn al uitgevoerd."

Ook Ticketservice Nederland kijkt naar manieren om sociale media effectiever in te zetten bij de verkoop van tickets. Aukina Buining, directeur bij Ticketservice Nederland: "We kijken uit naar het maken van een start met de integratie van sociale media op onze website. En die wordt weer opgevolgd door een smartphone app later dit jaar."

Volgens Buining zijn sociale media belangrijk voor de consument als het gaat om het maken van keuzes: "Het gebruik van sociale media is een uitstekende manier om bijvoorbeeld informatie in te winnen over een evenement, om alvast met de voorpret te beginnen of om eens te kijken wat je vrienden in je netwerk gaan doen. Als een vriend je een evenement aanbeveelt dan ben je waarschijnlijk toch sneller geneigd om naar dat evenement te gaan kijken, simpelweg omdat je hem vertrouwt."

Bruining ziet de verkoop van tickets via sociale media als een goede toevoeging aan de traditionele distributiekanalen: "Ticket Service Nederland maakt voor de verkoop en distributie van tickets gebruik van een uitgebalanceerd netwerk van directe en indirecte verkoopkanalen. Op die manier maken we het de evenementhouders gemakkelijk om hun kaarten te kunnen verkopen, en we maken het de consument gemakkelijk om overal een kaartje voor een evenement te kunnen kopen. Online én offline."