South By Southwest is een ideaal festival voor trendwatching. Terwijl we wachten op de vertraagde vlucht naar Amsterdam stellen we onderstaand lijstje samen, waarbij we breder kijken dan naar de muziek alleen.
11 TRENDS OP SXSW 2011
1. Interactive
De SXSW Interactive conference won dit jaar voor het eerst van muziek: 22.000 vs 18.000 verkochte badges. Foo Fighters doen hun surprise show zelfs niet op de music, maar op de interactive conference. Nederlandse festivals beginnen hier dan ook spontaan interactive programma's te verzinnen.
2. iPad 2
Keynote speaker Bob Geldof zei nog: "It's not cool at all to stand in line for the new iPad, it's a piece of metal." Toch werden er in de tijdelijke Apple Store in Austin, Texas meer exemplaren van verkocht dan in de grootste Apple store ter wereld aan 5th Avenue in New York.
3. Het gordijnkapsel
Lang haar als een gordijn voor je gezicht, it's a disease: DOM, Smith Westerns, The Naked and Famous, Kurt Vile, No Joy, Yuck.
4. J Mascis
Hij is natuurlijk de grondlegger van het gordijnkapsel, maar de sound van zijn band Dinosaur Jr is ook invloedrijker dan ooit. Luister maar naar Kurt Vile, DOM, No Joy. Zo veel J Mascis soundalikes en lookalikes gezien dat we het niet meer konden opbrengen om naar de man zelf te gaan kijken. Hij was er wel.
5. Austin, Texas
Wat een boomtown is dit, tegen de verdrukking van de economische crisis in. Het succes van het evenement straalt af op de hele stad, het onroerend goed spuit uit de grond: concertzalen, hotels, restaurants, complete winkelstraten.
6. Vrouwen
Let's face it: concerten bezoeken is te vaak een mannenaangelegenheid, zeker in de alternatieve sector. Op SXSW tellen we bij verschillende shows meer vrouwen dan mannen! Not a man's world anymore?
7. Good songs, cool sounds
Bob Geldof zei het al: "There will always be good songs and cool sounds." Maar hij mist de inhoud, de woede, het engagement. Eerlijk is eerlijk, we hoorden inderdaad veel good songs en cool sounds, maar erg veel inhoud had het meestal niet. Mooie verpakkingen, lege hulzen, entertainment. Uitzonderingen: Off! en Bright Eyes, die het publiek erop wees dat de VS die dag na Afghanistan en Irak in Libië hun derde oorlog zijn begonnen in het Midden-Oosten.
8. Excentriciteit
De Nederlandse artiesten zijn gewaarschuwd: gewoon jezelf zijn is er niet meer bij, excentriciteit is de nieuwe mainstream. Tattoos, big hair, piercings, carnavalskostuums, gekkigheid, wie er normaal uitziet valt op.
9.Zwart publiek
In Nederland zendt Radio 6 deze week met veel succes De Zwarte Lijst uit, in Austin, Texas zijn zwarte muziek en zwart publiek nadrukkelijker aanwezig dan ooit. Vroeger waren hiphop acts hier een hopeloze mismatch, nu is Odd Future de hottest ticket in town, op de voet gevolgd door het Nate Dogg Tribute met Snoop Dogg aan de overkant en Kanye West bij de elektricteitscentrale. In 1999 waren de enige zwarten die je hier zag de crack addicts onder de highway.
10. Brands en independents
De twee buzzwords: indie en branding. Er zaten vijf independent labels in een panel en ze waren allemaal gegroeid de afgelopen jaren. Kom daar maar eens om bij de majors. De Grammy voor Arcade Fire en de platina plaat voor Mumford & Sons roepen vragen op: hoe lukt het ze? Ook opvallend, zowel op de panels als op straat in de feestjes: reclame is geen vies woord, ook niet voor alternatieve bands. Alle onofficiële feestjes met gratis drank zijn flink gesponsord, en daardoor hebben bands meer kans zichzelf in Austin te laten zien. Fader Fort met Fiat, Spin met Chevrolet, The Strokes met Levi's en op zaterdagmiddag zelfs een event van een tv kookgoeroe.
11. Riots
Bij The Strokes werden de hekken massaal bestormd, zo erg dat de security het moest opgeven. Bij Death From Above 1979 moest de politie te paard eraan te pas komen om de venue te ontruimen. De rock 'n' roll belandde weer eens in een keiharde confrontatie met de autoriteiten.
WAT IS UIT:
1. De Blackberry
De wat? Nul Blackberry's gezien, iPhone rules en pingen is hier ook niet aan de orde.
2. Cowboys en Americana
Ooit domineerden ze hier het straatbeeld en de concertzalen, nu zijn de cowboys en hun Americana-muziek naar de marge van het festival gedrukt. Vaste klanten als Robert Earl Keen, Lucinda Williams, Joe Ely, Guy Forsyth, Jimmy Lafave, Dale Watson, Ray Wylie Hubbard en Emmylou Harris waren wel van de partij, maar het is een niche geworden. Hipsters en hiphoppers zijn nu aan de macht.
3. Scandinavie
Waar waren ze, de Deense, de Noorse, de Zweedse en de Finse showcases? Wegbezuinigd door hun eigen Mark Ruttes? Jarenlang waren de Scandinavische avonden een vaste waarde op SXSW en nu zijn ze onzichtbaar, enkele individuele artiesten daargelaten. Lykke Li staat deze maand wel op de cover van Spin Magazine, dus wat dat betreft hebben wij als Nederlanders nog een lange weg te gaan.
Geschreven op het vliegveld in Memphis, wachtend op de vertraagde vlucht naar Amsterdam, met input van Atze de Vrieze, Peter Sikkema, Joey Ruchtie, Robert Meijerink en Wilbert Mutsaers.
Elf trends op SXSW 2011
En wat is helemaal uit?
South By Southwest is een ideaal festival voor trendwatching. Terwijl we wachten op de vertraagde vlucht naar Amsterdam stellen we onderstaand lijstje samen, waarbij we breder kijken dan naar de muziek alleen.