Buma/Stemra heeft een nieuwe Senior Communicatie en PR adviseur aangenomen. Bas Erlings begint op 21 maart en moet de communicatie van de auteursrechtenorganisatie verbeteren. Hij rapporteert aan PR-manager Frank Helmink, tevens directeur Buma Cultuur, die onvrede bij de achterban signaleert. "Daar moeten we sowieso aan werken. Het is evident dat daarbij iemand hoort, die ook de contacten met de pers verbetert en op een positieve manier ons verhaal vertelt."
Bas Erlings werkte de afgelopen 4,5 jaar als Senior Voorlichter bij de Tweede Kamerfractie van de VVD. Daarvoor was hij A&R Manager bij Zomba, BMG en Universal Music. Zijn cv lijkt de ideale combinatie van muziekindustrie en politiek te bevatten. Zeker nu VVD'er Fred Teeven als staatssecretaris het auteursrecht in zijn portefeuille heeft. "Dat heeft zeker voor Erlings gesproken", erkent Helmink. "Buma/Stemra opereert ook in het politieke landschap. Maar hoe ingewikkeld de boodschap van auteursrechten ook is, het gaat om de muziek. Dus ik vind het belangrijk om iemand met een bovengemiddelde drive voor muziek te hebben."
Met die drive zit het volgens Erlings wel goed. "Ik ga me bezighouden met het uitvoeren en uitzetten van communicatiebeleid. Buma/Stemra vertegenwoordigt natuurlijk auteurs en tekstdichters, dat is iets waar ik wel wat mee heb. Muziek is mijn passie. Dus deze baan is erg leuk en eervol." Erlings verwacht dat er veel werk ligt, maar kan daar inhoudelijk nog niet op ingaan. De voorlichter heeft zich tot aan de Provinciale Staten verkiezingen voor de VVD-zaak ingezet en geniet nu van twee weken vakantie.
"Politieke antwoorden; daar is hij goed in", lacht Helmink. "Hij is precies wat ik nodig heb om zelf te kunnen functioneren. Ik ben natuurlijk ook woordvoerder, als ik daarnaast ook alle persberichten schrijf, blijft er voor de functie van directeur Buma Cultuur erg weinig tijd over. Nu heb ik het heel druk en natuurlijk niet 20 uur per dag tijd om te reageren op Frits Spits. In het kader van transparantie en openheid vind ik wel dat je op alles moet reageren en dan heb je mankracht nodig. Iemand die het verhaal van Stemra begrijpt en aan de achterban kan uitleggen waar we willen staan."
Volgens Helmink is er op dat vlak veel te winnen. De afgelopen maanden wordt het imago van Buma gekleurd door aanhoudende berichtgeving over het Harpengala, het falende betalingssysteem en vermeend machtsmisbruik van grote uitgevers bij Buma. Helmink: "Aan je imago willen werken is één ding, maar dat doe je niet zomaar. We kunnen wel roepen dat het extreem goed gaat, maar moeten dat ook claimen. En we moeten naar onze achterban erkennen, dat er fouten zijn gemaakt bij de klachtenafhandeling. Ook al blijven sommige klagers anoniem, we gaan er niet aan voorbij dat er een bepaalde onvrede leeft onder de achterban."
Buma/Stemra werft PR-adviseur om communicatie te verbeteren
Bas Erlings heeft als ex-voorlichter VVD en A&R manager ideale cv
Buma/Stemra heeft een nieuwe Senior Communicatie en PR-adviseur aangenomen. Bas Erlings begint 21 maart en moet de communicatie van de auteursrechtenorganisatie verbeteren. Hij rapporteert aan PR-manager Frank Helmink, tevens directeur Buma Cultuur, die onvrede bij de achterban signaleert. "Daar moeten we sowieso aan werken. Daar hoort iemand bij, die ook de contacten met de pers verbetert en op een positieve manier ons verhaal vertelt."