"Als ik hard werk, met beide benen op de grond blijf staan en God dank, kan ik niet verliezen." Het zelfvertrouwen van Jerrely Slijger alias Kempi is op een hoogtepunt, net als zijn humeur vandaag. Even verderop in de kelder van het Eindhovense poppodium Dynamo ligt een witte roos op een tafeltje, ernaast een doos chocolade. Gekregen van interviewers slash bewonderaars. De rapper zit ontspannen onderuit gezakt op de bank, maar hij is scherp. Deze week verschijnt Het Testament van Zanian Adamus, zijn tweede 'echte' album. "Het is mijn masterpiece", zegt Kempi er zelf over. "Ik wilde een album maken dat over mij gaat, dat ik aan mijn kinderen kan laten horen als ze ouder zijn en zich afvragen waar ik doorheen ging. Het is een testament."
Kempi vergeeft alles, maar vergeet niks
Rapper ziet tweede album als een testament voor zijn kinderen
"Als ik hard werk, met beide benen op de grond blijf staan en God dank, kan ik niet verliezen." Het zelfvertrouwen van Jerrely Slijger alias Kempi is op een hoogtepunt, net als zijn humeur vandaag. Deze week verschijnt Het Testament van Zanian Adamus, zijn tweede 'echte' album. "Het is mijn masterpiece", zegt Kempi er zelf over.
Rapper ziet tweede album als een testament voor zijn kinderen
Zoveel stress
Zijn totale output is natuurlijk veel groter. Een groot deel van zijn faam dankt Kempi aan zijn mixtapes. Muziek van de straat, rauw en hard. Tracks als Coke Moet Gepusht Worden en Zoveel Stress werden classics. Zijn twee officiële studio-albums zijn heel anders: serieuzer, gevoeliger. Het Testament nog veel meer dan Duh Zoon, zijn debuut uit 2008. Het is een open zenuw, een boetedoening en een uiting van twijfel en pijn. Het klinkt alsof de artiest elke druppel van zijn eigen bloed erin uitgewrongen heeft. "Je mag het album niet met de mixtapes vergelijken, echt niet. Ik schrijf mixtapes in een week, daar doe ik heel nonchalant over. Halve nummers, niet te veel nadenken, mensen vinden het geweldig. Maar het album moet muzikaal zijn, geniaal. Het klinkt zoveel meer gedetailleerd, er zit zoveel liefde in. Ik hou van mijn album. Ik denk dat ik iets aan Kees (de Koning, red.) heb gegeven om trots op te zijn."
Het Testament van Zanian Adamus werd opgenomen in tien studio sessies van een paar dagen, met Soundg8, het producersteam dat ook alle beats maakte voor Duh Zoon. Muzikaal is het een enorm ambitieuze plaat, met veel live instrumenten (meest prominent: de elektrische gitaar) en bombastische drums. Het doet soms denken aan het meest recente album van Kanye West, het larger than life album My Beautiful Dark Twisted Fantasy. "Toen het album van Kanye uitkwam, waren we op tachtig procent. Maar de eerste tracks waren er al wel toen ik in de studio was. Ik was al zeker op de helft van mijn plaat, maar ik raakte geïnspireerd om nog gekker te gaan. Ik zocht naar de Kanye West manier van denken: durven te doen. Ik streefde naar perfectie. Naar een muzikale band als tussen Michael Jackson en Quincy Jones. Ik wil de beste zijn in wat ik doe. Tot nu toe ben ik eigenlijk nooit een volledige artiest geweest. Ik kwam vaak te laat, repeteerde nooit. Nu ben ik hard aan het werk. Het geeft me een goed gevoel dat ik iets van mijn leven aan het maken ben."
Not human
Het Testament moest een verhaal zijn, van begin tot eind. Na afloop lijkt het alsof er een last van de rapper af valt. Slotnummer is dan ook Not Human, een opvallend lichtvoetige track, een banger met een feature van Keizer, die al snel een YouTube-hit werd. "Die track hoort er eigenlijk niet bij, qua muziek, qua diepgang. Maar het is een teamverband, je maakt met zijn drieën een album. Soundg8 maakt de beat, ik neem de track op, TopNotch brengt het uit. Je beslist met het hele team. Ik vind die track met Keizer trouwens wel keihard." Keizer is een jonge rapper, die in korte tijd net zo populair werd op internet als Kempi een paar jaar geleden. "Ik zag hem vroeger altijd als een b-rapper, een beetje net-niet. Het is gruwelijk wat hij nu presteert. Hij heeft meer followers dan ik, veel meer views, hij ontstijgt zijn hele genre. Voor de dames is hij geen lelijke jongen om te zien, en hij heeft stijl."
In de rest van het album spaart hij zichzelf niet. Er staan melancholische tracks op als Dagdromen, een lief liedje als Diana (met Lucky Fonz III), maar ook pijnlijke. Zo gaat Zo Alleen over zijn relatie, die hij verprutste. Zijn vriendin liet hem alleen en nam zijn drie kinderen mee. Dat heeft hij aan zichzelf te danken, weet hij. "Ik hoop dat ze me ooit kunnen vergeven voor de lifestyle die ik gehanteerd heb, door de faam. Door alles wat op me af kwam ben ik op een manier gaan leven die totaal niet correct is. Ik ben heel erg naast mijn schoenen ben gaan lopen. Ik ben in de verleiding gekomen van vrouwen. Ik heb dingen kwijt moeten raken om te beseffen dat ik gewoon mens ben. Dat ik met beide voeten op de grond moet staan en moet beseffen dat ik gezegend ben met een talent dat heel veel mensen zouden willen hebben. Pas nu ik niet altijd bij mijn kinderen kan zijn, besef ik pas dat ik geen juiste vader ben geweest."
Na du show
Hij stelt zich kwetsbaar op, en dat is gevaarlijk, weet iedereen die van de straat komt. Velen zijn er op uit om hem neer te halen, denkt Kempi. Hij werd met zijn neus op dat feit gedrukt toen hij zich op Twitter uitsprak over voorlichting over homoseksualiteit op de school van zijn zoon. Een slecht idee, vond hij, en meteen doken de media er op. "Ik kan niet eens meer vrij mening hebben op mijn Twitter", zegt hij op Na Du Show. "Ik wil daar wel wat over zeggen", zegt hij nu. "Allereerst: ik heb niks tegen homo's. Zolang je mijn kont niet aanraakt, heb ik nergens problemen mee. Dat is gewoon real shit. Waar het mij om ging was dat ik het niet relevant vond kinderen te leren over homoseksualiteit. Don't get me wrong: hij komt er zelf ook wel achter, dat hoeft hij niet te leren. Ik vind dat ik dat als vader mag zeggen, en hem weg mag halen van die les. Er bestaan ook junkies, maar om mijn kind nu te laten zien hoe een junk een naald zet, dat gaat te ver. In andere landen is het niet gezond om hand in hand over straat te lopen. Ik vind dat homo's geen speciale dag hoeven hebben om hun lifestyle te glorifyen. Ze hoeven niet halfnaakt op straat te lopen. Dat is dat tijd waarin wij leven, het Lady GaGa tijdperk."
Kempi is fel over onderwerpen als deze. Hij gaat er harder van praten, rechtop zitten. Er ontstaat een barst in de kalmte en het zelfvertrouwen die hij aan het begin uitstraalde. Dit is de frustratie die ook zo duidelijk naar voren komt in zijn album. Een honger naar erkenning en begrip. In Na Du Show (met Fresku) rapt hij over de desillusie dat niemand trouw is in de industrie. Het refrein van Wat Ik Zie luidt: "Ze weten niet hoe ik me voel, begrijpen vaak niet wat ik bedoel, maar ik zeg ze niks, ik hou mijn mond omdat het beter is." "Als de helft van de industrie zo real zou zijn als ik, zou de wereld niet zo flikkerachtig in elkaar zitten, zo achterbaks", zegt Kempi.
Geen tattoos maar henna
Om precies die reden wil hij liever niet vertellen wat hij bedoelt met een van de meest interessante zinnen van zijn album: "Rap is maar een fase, geen tattoos maar henna". Wat komt er na de hiphop? "Praten over plannen in een maatschappij waar de helft mij niks gunt, is niet slim. I ain't gonna say shit. Waarom ik erover denk om te stoppen? Omdat ik het niet meer leuk vind. Er zijn te veel vragen, ik moet me steeds weer bewijzen. Ik ben geaccepteerd, weer uitgepoept, alles. Ze verwachten allemaal maar dat ik blijf lachen als een clown. Ik kom uit een milieu waar mensen elkaar respect tonen. Als ik op straat zou horen dat iemand mij dist, geef ik hem een pak rammel. Over Kempi mag je alles zeggen, dat hij crimineel is, alles. Maar ik heb ook kinderen, die straks alles lezen. In elk interview vandaag komt mijn verleden terug. Dan denk ik: heb je mijn album niet gehoord? We zitten in een andere fase. Ik ben gezegend met alles wat ik nu heb, maar ik baal ervan dat ik me nog steeds moet bewijzen."
Kempi, de man met het olifantengeheugen. Hij weet precies wie goed en wie slecht voor hem is geweest in dit leven, zegt hij. "I don't forget. Ik volg mensen, ik weet wat ze zeggen. Ik speel gewoon dom op mensen. Ben je een keer over de grens geweest, no problem. Twee keer, no problem. Maar drie keer is scheepsrecht. Dan moeten we een appeltje schillen. Maar het is dubbel, want ik voel me ook gezegend. Ik ben on the winning end. Ik wil de negativiteit doorbreken. Luister, Kempi heeft twee jaar niet vast gezeten. Los daarvan: kijk wat er allemaal om me heen gebeurt. Ik zit bij De Wereld Draait Door, bij Ali B. Ik roep de naam God tien keer op een dag, de duivel kan niet in mijn buurt komen. Hij krijgt hoofdpijn van me. Ik voel me echt goed man!"
Het Testament Van Zanian Adamus verschijnt op TopNotch/Universal. Het album is tijdelijk te beluisteren op de Luisterpaal.