De Egerländerversie van Aerosmiths ‘Love in an Elevator’ al eens gehoord? Of de polka-uitvoering van ‘The Final Countdown?’ Of ‘Hells Bells’ in een Tex Mex-jasje? Blaas of Glory maakt er zijn eigen metal-fanfare van. Op mars met slagwerker Rick Mensink en zanger/gitarist Wim Holsappel.
Blaas of Glory begint inmiddels toch wel grote vormen aan te nemen, of niet?
‘Dat klopt, ja. We Hebben al redelijk wat grote festivals gedaan. Al ontbreken er nog een paar in Nederland. Bospop, Paaspop en het Friese bevrijdingsfestival hebben we inmiddels gedaan. We stonden zelfs in het voorprogramma van Metallica in diverse Europese steden.’
Hoe is Blaas of Glory ontstaan?
'We deden in principe al een beetje hetzelfde. Maar dan met elektrische instrumenten. Voor de grap deden we toen vijf liedjes uit ons repertoire, maar dan akoestisch en in deze bezetting. Dat was zo onverwacht succesvol dat ik dacht: hier valt meer uit te halen.'
Hoe reageert het publiek op jullie?
'Toen bekend werd dat wij op Pinkpop zouden spelen, hebben we veel reacties gelezen van scheldende mensen (lacht). Zoals: 'Daar betaal ik toch niet voor!' We staan in het rijtje van Coldplay, Kings Of Leon en Foo Fighters. Velen vonden dat niet kunnen. We hebben nu al een aantal keer op het veld opgetreden en we zijn erg blij met het enthousiaste publiek. We krijgen het publiek echt los en dat terwijl we er eigenlijk niet veel voor hoeven te doen. We hoorden de zanger van Volbeat net roepen dat het publiek hun handen in de lucht moet doen en meeschreeuwen. Bij ons is het repertoire bekend en dat maakt mensen makkelijk enthousiast. Omdat we op een bepaalde manier gekleed zijn toveren we vaak een brede grijns op de gezichten van de mensen. We creëren als het ware een primaire kinderlijke blijdschap.'
Hoe zijn de reacties van de bands die jullie coveren?
'Wisselend. Sommige bands zijn er niet blij mee. In eerste instantie dan. We hebben ooit "The Final Countdown" gespeeld in front of Europe. Ik kan je zeggen dat die zanger, Joey Tempest, niet zo heel blij keek. Hij dacht dat het een flauwe grap was. Maar in een mum van tijd stonden er een stuk of vijftig fotografen om ons heen. En ook Tempest zag er toen wel de charme van in. De zanger van
Korn was echter gelijk fan. Zelf kende ik de band alleen van al die jongeren in Zwolle die met zo’n T-shirt rondlopen.'
Eigenlijk is Blaas of Glory dus eigenlijk een hoofdact zonder podium?
'Dat klopt ja, we krijgen minstens zo veel enthousiaste respons als Coldplay zaterdagavond. Maar van de andere kant is het hele veld ons podium. We zijn de enige band hier die een eigen speelplek kan inrichten. Wat wil je nog meer?'
Welk nummer is de publiekslieveling?
'Dat is absoluut bij onze "goed foute" Europe-cover, 'The Final Countdown'. Op een metalfestival gaat dit nummer erin als koek. Ook hier op Pinkpop wordt het erg gewaardeerd. We gaan binnenkort iets van Slayer toevoegen. Wellicht "South Of Heaven". Dat zijn we wel verplicht naar ons publiek aangezien ik heel vaak de kreet ‘Slayeeeer!’ hoor tijdens het spelen.'
Blaas of Glory: hoofdact zonder podium
'We krijgen minstens zo veel enthousiaste respons als Coldplay'
De Egerländerversie van Aerosmiths ‘Love in an Elevator’ al eens gehoord? Of de polka-uitvoering van ‘The Final Countdown?’ Of ‘Hells Bells’ in een Tex Mex-jasje? Blaas of Glory maakt er zijn eigen metal-fanfare van. Op mars met slagwerker Rick Mensink en zanger/gitarist Wim Holsappel.