BCMM: “Is er wel plek voor uitgevers in het bestuur van Buma/Stemra?”

Voorzitter Johan van der Voet: “Buma is toe aan een verjongingskuur”

Christiaan Walraven ,

Johan van der Voet, voorzitter van BCMM (de beroepsvereniging voor multimediacomponisten), was een van de eersten die vroeg om transparantie binnen Buma/Stemra en het lijkt er steeds meer op dat hij gelijk krijgt. Het item van Pownews en de daaropvolgende tijdelijke terugtreding van Buma/Stemra bestuurder Jochem Gerrits heeft opnieuw veel stof doen opwaaien. Het gaat hier precies om het soort muziek waar BCMM zich voor inzet, alsmede ook gamemuziek, reclamemuziek en jingles.

Voorzitter Johan van der Voet: “Buma is toe aan een verjongingskuur”

Johan van der Voet, voorzitter van BCMM (de beroepsvereniging voor multimediacomponisten), was een van de eersten die vroeg om transparantie binnen Buma/Stemra en het lijkt er steeds meer op dat hij gelijk krijgt. Het item van Pownews en de daaropvolgende tijdelijke terugtreding van Buma/Stemra bestuurder Jochem Gerrits heeft opnieuw veel stof doen opwaaien. Het gaat hier precies om het soort muziek waar BCMM zich voor inzet, alsmede ook gamemuziek, reclamemuziek en jingles. Van der Voet: “Met de transparantie komen dit soort dingen onvermijdelijk naar buiten. De echte vraag die nu opduikt is: ‘Is er wel plek voor uitgevers in het bestuur van Buma/Stemra?’”

“Er is altijd onevenwichtigheid wanneer er uitgevers in het bestuur zitten. Zij hebben een afgeleid belang en gebruiken het auteursrecht als een financieel product”, legt Van der Voet uit. “Op 14 december wordt gesproken over een eventuele bestuurlijke hervorming binnen de Buma. Er zijn op dit moment vierentwintig bestuursleden, dat is veel te veel. Op dit moment is het daardoor eigenlijk alleen mogelijk je belangen te verdedigen als je in het bestuur zit. Het is intern een klucht. Uitgevers willen gewoonweg iets anders dan auteurs.”

“Dit vierentwintigkoppig bestuur stelt ook het bestuur van Buma Cultuur aan, dat voor een groot deel uit uitgevers bestaat en zelfs een uitgever als voorzitter heeft. Als je de achterban zou vragen wat er moet gebeuren, zouden er hele andere beslissingen gemaakt worden. De beroepsverenigingen staan op dit moment aan de kant. Er zou een kleiner bestuur moeten komen die belangrijke kwesties in de ledenvergadering voor laat komen. Buma is toe aan een verjongingskuur.”

De afgelopen jaren kwamen meerdere verhalen naar buiten van uitgevers die geld opstrijken van auteurs, door het auteursrecht af te dwingen. Zo ook de heer Gerrits gisteravond, die een derde van de rechten krijgt wanneer componist Rietveldt tekent bij zijn uitgeverij om zo zijn geld te krijgen. “Uitgevers zijn exploitanten en die moeten een beloning voor hun werk krijgen. Maar tegenwoordig dwingen uitgevers soms een uitgavecontract af, ook als er al is afgesproken dat de muziek gebruikt gaat worden of zelfs al gebruikt is. In dat geval doen de uitgevers helemaal niets voor de auteur. Ze pakken rechten over geld dat al uitbetaald had moeten zijn. Als mediacomponist kom ik heel veel van dit soort zaken tegen. In het geval van Rietveldt zou het gaan om een miljoen, maar het gebeurt ook bij auteurs die misschien maar een paar honderd of een paar duizend euro krijgen en echt afhankelijk zijn van dit geld dat ze van Buma krijgen.”