Looney Gaslamp Killer tunes

Beatles, Kinks, knalharde dubstep, freaky elektronica en soulklassiekers

tekst Ingmar Griffioen, foto's Jelmer de Haas ,

Een optreden van The Gaslamp Killer moet je meegemaakt hebben om het te geloven. Het langharige fenomeen uit L.A. speelt het klaar met Portishead te openen, binnen een halve minuut af te breken voor een kinderdeuntje en daar 'Hallelujah' overheen te bleren. Beatles, Kinks, knalharde dubstep, freaky elektronica en soulklassiekers worden razendsnel afgewisseld.

Beatles, Kinks, knalharde dubstep, freaky elektronica en soulklassiekers

Een optreden van The Gaslamp Killer moet je een keer meegemaakt hebben om het te geloven. Het langharige fenomeen uit L.A. speelt het klaar met Portishead te openen, binnen een halve minuut af te breken voor een kinderdeuntje en daar 'Hallelujah' overheen te bleren. Beatles, Kinks, knalharde dubstep, freaky elektronica en soulklassiekers worden razendsnel afgewisseld. 'It's good to be back! Holland is one of my favourite places in the world, but you knew that already; that's why you're here!'

CONCERT
The Gaslamp Killer, Lowlands India, vrijdag 19 augustus 2011

MUZIEK
Het is goed dat The Gaslamp Killer (William Benjamin Bensussen uit Los Angeles) geen setlist hoeft in te leveren, want waarschijnlijk heeft hij in dat uur rond de honderd platen 'opgelegd'. Daarin gaat het zoals gezegd van pop- en rockklassiekers als Beatles ('Come Together', 'I Am The Walrus'), Kinks ('All Day And All Of The Night'), Animals ('House Of The Rising Sun') tot meer obscure soul en kneiterharde dubstep van bijvoorbeeld maatje Hudson Mohawke.

PLUS
Het is bijzonder lastig om je ogen van Bensussen af te houden. De man playbackt, speelt luchtgitaar, rend rondjes rond de dj-booth en grijpt geregeld de microfoon om zijn opmerkelijke platenkeuze van een welgemeend 'motherfucking gaslamp killer' of 'biaatch' te voorzien. Na een kwartier gooit hij het demonstratief helemaal stil en beent naar de geluidsman, die hij wild gebarend te verstaan geeft dat het allemaal toch wat harder moet. Dat helpt blijkbaar. Het boegeroep stopt en de set hort en stoot weer verder. Jawel de hele India zingt net mee met 'House Of The Rising Sun' en dan 'krrrrk', even totale stilte en een krekel sample... om dan weer snoeiharde beats los te laten. Eigenzinnig. Compromisloos. Ongrijpbaar.

MIN
Om te zeggen dat zijn set nogal fragmentarisch is, zou een fors understatement zijn. Niet heel makkelijk om op te dansen dus die dertig seconden muziek telkens, of om bij de les te blijven. Dat iedereen dat wel doet is de verdienste van de uiterst beweeglijke Killer zelf. 

CONCLUSIE
Verknipt en hectisch of niet: de India is een uur lang helemaal in de ban van de Gaslamp Killer. Crowdsurfing, guerilla gardening met zonnebloemen, een soulkraker met genadeloze bassen eronder; alles kan en mag even. Niettemin kunnen we ons voorstellen dat de Amerikaan wel eens een beter opgebouwde set heeft afgeleverd. Het laatste kwartier is het sterkst. Daarin murdert hij de tent met glasharde dubstep en gefreakte elektronica en breekt hij een tikkeltje minder in de nummers in. Wat een ongrijpbare held! Na een duizelingwekkend uur sta je lichtelijk gefreakt buiten, vol vraagtekens. Hij vat het zelf het beste samen in een tweet: 'that was insane lowlands. in-sane.'

CIJFER:
8,5

Meer Lowlands op de speciale festivalsite