Indielabels stoppen met boekingskantoor De Harmonie Indielabels stoppen met boekingskantoor De Harmonie

Ferry Roseboom (Excelsior): “De ‘big buck’ wordt echt niet live verdiend”

, Atze de Vrieze

Indielabels stoppen met boekingskantoor De Harmonie

Ferry Roseboom (Excelsior): “De ‘big buck’ wordt echt niet live verdiend”

Atze de Vrieze ,

Boekingskantoor De Harmonie stopt ermee. Het bedrijf werd drie jaar geleden opgericht door de vier prominente indielabels Excelsior, PIAS, V2 en Epitaph en was vooral bedoeld om op een slimme manier te werken aan de live strategie van bands uit de eigen stal.

Ferry Roseboom (Excelsior): “De ‘big buck’ wordt echt niet live verdiend”

Boekingskantoor De Harmonie stopt ermee. Het bedrijf werd drie jaar geleden opgericht door de vier prominente indielabels Excelsior, PIAS, V2 en Epitaph en was vooral bedoeld om op een slimme manier te werken aan de live strategie van bands uit de eigen stal. De Harmonie werkte met onder meer Moss, Alamo Race Track en Novack, en Belgische bands als The Van Jets, A Brand en Fixkes. Ferry Roseboom van Excelsior legt uit. “Ilana Goldstoff besloot iets anders te gaan doen. Toen zijn de betrokken partijen eens bij elkaar gaan zitten om te bedenken of we hiermee door wilden gaan. We kwamen tot de conclusie dat de focus een beetje weg is.”

Volgens Ferry Roseboom kostte De Harmonie de labels veel tijd en energie, terwijl het uiteindelijk geen serieuze bron van inkomsten werd. “Bands als Moss en Alamo Race Track hebben succesvolle live campagnes achter de rug, ze stonden op veel relevante festivals. Ook een act als Blue Flamingo verdient zijn brood met live spelen. Maar de Harmonie heeft net te weinig power om echt door te groeien. De rekeningen kunnen betaald worden, maar om het echt heel goed te doen moet je er meer aandacht in steken.” Volgens Roseboom leverde De Harmonie uiteindelijk wel geld op, maar zijn daarmee de investeringen niet helemaal goed gemaakt. “Dan gaat het niet over tonnen hoor. Er is geen gapend rood gat over gebleven.”

Is daarmee voor Roseboom het sprookje ontkracht dat muzikanten tegenwoordig hun brood vooral verdienen op het podium, in plaats van met de verkoop van cd’s? “Dat heb je mij nooit horen zeggen. Ik ben er van overtuigd dat er met het produceren van muziek nog steeds geld te verdienen is. De beleving van muziek is nooit zo groot geweest. Tegelijkertijd zie je dat het live ook steeds moeilijker wordt. De btw is omhoog gegaan, terwijl ticketprijzen laag moeten blijven. Er zijn in Nederland wel een paar bands die het goed doen, maar de ‘big buck’ wordt echt niet live verdiend.”

Ilana Goldstoff kreeg in juni 2009 gezelschap van Joris van Welsen, die bij het bedrijf begon als stagiair. Hij werkt momenteel onder meer als manager van Moss. Van Welsen is recent afgestudeerd, maar zag het niet zitten om de taken van Goldstoff over te nemen. “Ilana is De Harmonie, ik wil op dit moment liever onder eigen vlag werken. Misschien dat ik me later nog eens ergens aansluit. Een belangrijk deel van mijn roster neem ik mee, onder meer Skip & Die, The Van Jets en Mintzkov.” Wat Ilana Goldstoff gaat doen is op dit moment nog niet duidelijk. Mogelijk gaat zij ook met aantal bands uit de Harmonie-stal aan het werk.

Nu op 3voor12