Faillissement festival de-Affaire afgewend

Ondanks tegenvallende verzekeringsopbrengsten ook volgend jaar gratis meerdaags Nijmeegs festival

Timo Pisart ,

Ook in 2012 zal de-Affaire plaatsvinden, zo weet zakelijk leider Edwin Niemantsverdriet te melden. Voordat de vijfentwintigste editie van de-Affaire van start ging, was het nog onduidelijk of het gratis zevendaagse festival in Nijmegen een vervolg zou krijgen. Wanneer door slecht weer bezoekersaantallen zouden tegenvallen en drankomzet zou kelderen, had dat gemakkelijk kunnen leiden tot een faillissement.

Ondanks tegenvallende verzekeringsopbrengsten ook volgend jaar gratis meerdaags Nijmeegs festival

Ook in 2012 zal de-Affaire plaatsvinden, zo weet zakelijk leider Edwin Niemantsverdriet te melden. Voordat de vijfentwintigste editie van de-Affaire twee weken geleden van start ging, was het nog onduidelijk of het gratis zevendaagse festival in Nijmegen een vervolg zou krijgen. Ieder jaar moet het festival, dat voornamelijk op drankomzet draait, de "touwtjes aan elkaar knopen", aldus Niemantsverdriet. Wanneer door slecht weer bezoekersaantallen zouden tegenvallen en drankomzet zou kelderen, had dat gemakkelijk kunnen leiden tot een faillissement.

Om die reden besloot de-Affaire een festivalverzekering in het leven te roepen. Voor 25 euro konden bezoekers deze afsluiten, "dan is het festival bestand tegen een paar regenbuien". Elke donateur kreeg een zilveren polsband waarmee hij tijdens het festival onbeperkt gebruik kon maken van de pont die over de Waal vaarde. Uiteindelijk hebben slechts tussen de 110 en 115 mensen een verzekering afgesloten, wat resulteert in circa 2750 euro. Niemantsverdriet: "Dat is aanzienlijk minder dan verwacht, de organisatie had veel hoger ingezet."

In april besloot gratis eendagsfestival Oranjepop in Nijmegen het publiek al een vrijwillige pay-what-you-want-bijdrage te vragen. Op de 13.000 bezoekers werd toen ruim boven de duizend euro verdiend, relatief een stuk meer dan de verzekeringen de-Affaire opleverden, dat jaarlijks meer dan 40.000 bezoekers geniet. Niemantsverdriet verklaart: "Met het zilveren polsbandje wilden we wat terugdoen voor het publiek dat een donatie maakte, met een variabel bedrag was dat onmogelijk." Volgens de zakelijk leider is de lage opbrengst het resultaat van een te late aankondiging. "We zullen de actie sowieso volgend jaar herhalen, alleen de vorm is onduidelijk."

Na een eerste dag, die door regenbuien weinig bezoekers trok, vielen zowel weer als drankomzet mee. Ook maakte de-Affaire afgelopen jaar een professionaliseringsslag die volgens Niemantsverdriet leidde tot hogere opbrengsten en lagere kosten. "We hadden de juiste mensen op de juiste plek zitten, waardoor er betere afspraken zijn gemaakt en meer duidelijkheid was voor zowel artiesten als vrijwilligers en de organisatie."