Dance Valley meldde gister 'bijna uitverkocht' te zijn. Opmerkelijk, aangezien de organisatie zich twee weken eerder nog gedwongen zag om twee kaartjes voor de prijs van één aan te bieden. Het terrein is berekend op 60.000 bezoekers, maar UDC ontkent dat er bijna 30.000 kaarten verkocht zijn. "Over hoeveel er verkocht zijn doen we geen uitspraken, maar die actie is niet uit luxe geboren. Een halflege vallei is een spookbeeld." Dat beeld is nu "definitief voorkomen" volgens organisator UDC.
De noodgreep heeft volgens UDC "wel degelijk invloed gehad op de kaartverkoop". Hoeveel invloed zal zaterdag moeten blijken in Recreatiegebied Spaarnewoude. "Dat weten we pas op het festivalterrein zelf." De organisatie snapt de vraag naar aanleiding van het persbericht. "Ik begrijp dat je denkt 'hoe kan je nu zeggen dat het bijna uitverkocht is, als je twee kaarten voor de prijs van één moet doen'. Maar het belangrijkste bericht is dat de vallei straks ouderwets vol is."
Meer kosten en minder podia
Berichten dat Dance Valley in de programmering gesneden heeft na de dramatische kaartverkoop, spreekt UDC tegen. "We zijn dit jaar niet kleiner, maar de echt hele grote namen zijn wel moeilijker te pakken te krijgen." Toch telt het festival dit jaar achttien podia (area's), tegen 24 in 2010. Een vermindering van 25%. "Volgens mij zijn er ten opzichte van vorig jaar alleen kleinere area's afgevallen." UDC heeft volgens festivaldirecteur Brian Bout ook last van de stijgende gages voor dj's en de toegenomen kosten voor terreinhuur: van 5.000 gulden in 1995 tot enkele tonnen nu.
Gratis dagblad Spits vraagt zich vandaag af of Dance Valley-gangers zaterdag "dansen op het graf van wat ooit Nederlands grootste dancefestival was". UDC wil daar niet aan. Directeur Bout gaf in een opvallend openhartig interview op de UDC-site de BTW-verhoging op tickets en het slechte economische klimaat als belangrijkste redenen voor de slechte kaartverkoop. Volgens Bout hebben veel grote evenementen te kampen met tegenvallende verkoopcijfers. "Van de 2.000 evenementen hebben 1.900 het heel erg moeilijk." De moeilijkheden beperken zich niet tot ons land, meent hij. "Recentelijk luidde het Engelse festival Glastonbury de noodklok, door te stellen dat de bezoekersaantallen van weleer definitief tot het verleden zullen horen."
'Kaarten zijn nu veel te duur, niet de sterkste line-up'
Om te overleven zal de ticketprijs voor Dance Valley volgend jaar verder omlaag moeten, weet de festivaldirecteur. In het interview bestrijdt hij dat bezoekers volgend jaar weer een halvering van de ticketprijs zullen verwachten. "We hebben gecommuniceerd dat deze actie eenmalig zou zijn en daar houden we ons ook aan. De toegangsprijs gaat volgend jaar naar beneden. Het zal geen € 35,- euro worden, maar er gaat wel flink wat af." De kortingsactie is een statement dat er iets aan de hand is, en een tegemoetkoming naar bezoekers. "Gebleken is nu dat de kaarten veel te duur zijn. Maar ik voel me geen weldoener. We zijn een commercieel bedrijf dat geld probeert te verdienen. Hoewel dat dit jaar niet gaat lukken, is er over de actie heel goed nagedacht."
Bout erkent dat er "een ware overkill aan festivals en organisaties" is. "Er komen iedere maand evenementen bij en dat gaat natuurlijk een keer mis." Ook geeft hij toe dat Dance Valley "niet de sterkste line-up" heeft dit jaar. "Het is een goede line-up, maar ik vind hem niet Dance Valley waardig. Ik zie Dance Valley nog steeds als de moeder van alle festivals. Alleen kon de line-up dit jaar beter. Daar gaan we ook aan werken voor de komende edities."
Dutch Valley
UDC treedt ook op als co-producent van Dutch Valley, een groots muziekfestival met honderdtwintig Nederlandse artiesten op elf podia, dat een week later op hetzelfde terrein plaatsvindt. Hoe het gaat met de kaartverkoop voor dat evenement op 13 augustus wil UDC niet zeggen. Het risico, wat met zo'n grote line-up en een kleinere capaciteit dan Dance Valley aanzienlijk lijkt, wordt daar gedeeld met de andere producenten RTL, Volendam Music (artiestenburo voor o.a. Jan Smit, George Baker, Nick & Simon en 3J's) en Lucassen Producties. Niettemin kan de komende anderhalve week wel eens beslissend zijn voor de toekomst van UDC.
Dance Valley worstelt met hoge ticketprijs en line-up en heeft 25% minder podia
"Spookbeeld van halflege vallei is voorkomen"
Dance Valley meldde gister 'bijna uitverkocht' te zijn. Opmerkelijk, aangezien de organisatie zich twee weken eerder nog gedwongen zag om twee kaartjes voor de prijs van één aan te bieden. Het terrein is berekend op 60.000 man, maar UDC ontkent dat er bijna 30.000 kaarten verkocht zijn. "Over hoeveel er verkocht zijn doen we geen uitspraken, maar die actie is niet uit luxe geboren. Een halflege vallei is een spookbeeld."