Spotify beperkt mogelijkheden gratis variant

Tien uur per maand, maximaal vijf keer dezelfde track afspelen

Atze de Vrieze ,

Spotify kondigt een aantal wijzigingen aan met betrekking tot de gratis variant van zijn streaming muziekdienst. Tot nu toe was het mogelijk om maximaal 20 uur te luisteren zonder betaald abonnement, dat wordt teruggebracht tot 10 uur. Ook kan een gebruiker nog maar vijf keer naar een liedje luisteren. Daarna worden tracks grijs en zijn ze niet meer af te spelen, tenzij de klant over schakelt op een premium abonnement.

Tien uur per maand, maximaal vijf keer dezelfde track afspelen

Spotify kondigt een aantal wijzigingen aan met betrekking tot de gratis variant van zijn streaming muziekdienst. Tot nu toe was het mogelijk om maximaal twintig uur te luisteren zonder betaald abonnement (maar met reclame), dat wordt teruggebracht tot tien uur. Ook kan een gebruiker nog maar vijf keer naar een liedje luisteren. Daarna worden tracks grijs en zijn ze niet meer af te spelen, tenzij de klant overschakelt op een premium abonnement.

Volgens Spotify zelf zal de maatregel vooral stevige gebruikers van de gratis dienst treffen. “De meeste van jullie gebruiken Spotify Free om nieuwe muziek te ontdekken en spelen gemiddeld 50 tracks per maand af. Bovendien halen de meeste mensen bij zeven van de tien tracks de limiet niet”, aldus oprichter Daniel Ek. 

De maatregel is dan ook vooral bedoeld om meer klanten richting de betaalde variant te lokken. “Iedereen kan zeven dagen lang gratis de premium of unlimited versie proberen. Ook zullen we in mei komen met een dertig-dagen trial van Spotify premium. Meer details daarover volgen de komende dagen.” Volgens Daniel EK is de aanpassing ‘noodzakelijk om Spotify op de lange termijn mogelijk te maken’. Of die 'noodzaak' verband heeft met reclame-inkomsten is niet duidelijk. “We zullen ook een aantal mooie verbeteringen introduceren”, kondigt Ek aan. Critici zijn bang dat Spotify zichzelf met de aanpassing in de voet schiet. De gratis variant wordt gezien als een aantrekkelijke manier om nieuwe klanten te winnen.

Op dit moment is Spotify in onderhandeling met rechthebbenden over een lancering in de Verenigde Staten, een zeer belangrijke markt voor het bedrijf. De dienst draait nu alleen nog in Nederland, Zweden, Finland, Spanje, Noorwegen, Frankrijk en Engeland. De onderhandelingen lopen moeizaam. Het bedrijf had eind vorig jaar al willen lanceren. Het is mogelijk dat het terugschroeven van het gratis abonnement deel uitmaakt van de onderhandelingen. De vraag is in hoeverre dat door de major labels komt. Zij hebben namelijk 18% van de aandelen in handen en hebben dus een belang bij een Amerikaanse lancering.