Hilversum wil driedaags Mediafestival voor ruim 100.000 bezoekers

Landelijk evenement met elf omroepen en acht podia

Ingmar Griffioen ,

Het eerste weekend van september moet Hilversum het toneel zijn van Hilversum Media Festival: een gratis driedaags evenement met medewerking van alle publieke en de belangrijkste commerciële omroepen en landelijke uitstraling. De gemeente Hilversum en coördinator Starlive verwachten honderd- tot honderdvijftigduizend bezoekers.

Landelijk evenement met elf omroepen en acht podia

Het eerste weekend van september moet Hilversum het toneel zijn van Hilversum Media Festival: een gratis driedaags evenement met medewerking van alle publieke en de belangrijkste commerciële omroepen en landelijke uitstraling. De gemeente Hilversum en coördinator Starlive verwachten honderd- tot honderdvijftigduizend bezoekers. De Gooi- en Eemlander schrijft dat het festival tegelijk 'een soort uitmarkt voor de omroepen, jubileumfeest voor zestig jaar televisie in Nederland én visitekaartje van Hilversum mediastad' moet worden. Het publiek moet 'net als bij Lowlands' een gang langs de acht verschillende podia maken.

Het festival integreert in de programmering het jaarlijkse popfestival Hilversum On Air in de stad en de Open Studio Dagen op het Mediapark, waar een van de festivalpodia verrijst op het grote centrale parkeerdek. Connexxion verzorgt pendeldiensten naar Hilversum, waar de grootste podia bij het Gemeentehuis en op De Markt komen. Verder krijgt het Hilversum Media Festival (HMF) buitenpodia op het Langgewenst, de kop van de Groest, het Dudokpark, de Kerkbrink, De Kei en nog twee binnenpodia in Theater Gooiland en De Vorstin.

Er is nog geen act geboekt voor het HMF, maar het gaat volgens de krant "sowieso om optredens van topniveau". "Er gaan echt grote dingen gebeuren", bevestigt organisator Berry de Jong van het bedrijf Starlive. "We praten met alle omroepen en vrijdag zitten we voor het eerst allemaal bij elkaar. Wat ik zo mooi vind is dat ik door echt iedereen wordt opgebeld. Net had ik het Radio Filharmonisch Orkest aan de lijn, die er ook bij willen zijn." Starlive fungeert volgens De Jong als coördinator. "We hebben voor de omroepen podia gecreëerd en gevraagd te programmeren. Vervolgens gooien we alles in een pot en kijken we wat past."

Grote namen zullen nodig zijn om de prognose van honderd- tot honderdvijftigduizend bezoekers te halen. "Dat is wel verdeeld over drie dagen", nuanceert De Jong. "Op piekmomenten rekenen we op zestigduizend in de stad en twintigduizend op het Mediapark. Dan zitten we ook wel vol en daar is het veiligheidsplan en dergelijke wel op ingericht. We zitten nu in het stadium dat iedereen een hoop roept, maar het moet zo snel mogelijk concreet worden. Daarom is er vrijdag overleg. Sponsors willen concreet worden, dus het hele programma is vreselijk belangrijk."

De omroepen willen volgens De Jong zaterdag 3 september met z'n elven het podium op de Grote Markt runnen en live alle radio-uitzendingen vanaf het podium op de Kerkbrinkplein doen. De zaterdagavond in Podium De Vorstin is alvast zeer in trek. "De VPRO wil heel graag op zaterdag De Vorstin claimen, maar RTL wil dat ook. Logisch, want het is toch de plek waar The Voice Of Holland wordt opgenomen. Daar moeten we dus snel naar kijken."