Buma Cultuur-directeur Helmink wordt ook PR-man Buma/Stemra Buma Cultuur-directeur Helmink wordt ook PR-man Buma/Stemra

Eerste stap in verdere integratie Buma-takken kan tot verhuizing leiden

, Ingmar Griffioen

Buma Cultuur-directeur Helmink wordt ook PR-man Buma/Stemra

Eerste stap in verdere integratie Buma-takken kan tot verhuizing leiden

Ingmar Griffioen ,

Frank Helmink, sinds mei 2009 directeur van Buma Cultuur, treedt per 1 november ook op als manager PR en Communicatie van Buma/Stemra. Oftewel: de directeur van de Stichting ter ondersteuning en promotie van Nederlandse muziek gaat ook het PR-beleid doen van de zusterorganisatie voor de belangenbehartiging van muziekauteursrecht.

Eerste stap in verdere integratie Buma-takken kan tot verhuizing leiden

Frank Helmink, sinds mei 2009 directeur van Buma Cultuur, treedt per 1 november ook op als manager PR en Communicatie van Buma/Stemra. Oftewel: de directeur van de Stichting ter ondersteuning en promotie van Nederlandse muziek gaat ook het PR-beleid doen van de moederorganisatie voor de belangenbehartiging van muziekauteursrecht.

"Ja hoor daar heb ik best tijd voor", laat de 39-jarige directeur Helmink vanaf de WOMEX-beurs in Kopenhagen weten. "Eigenlijk word ik nu op uitvoerend niveau verantwoordelijk voor iets wat ik in overleg al deed met de toenmalige PR-manager Antoinette de Ridder. Het is goed om te bedenken hoe we ons verhaal duidelijk vertellen met twee net niet complementaire afdelingen."

Helmink legt uit dat Buma Cultuur en Buma/Stemra voor hetzelfde staan. "Maar de boodschap van Buma/Stemra, het auteursrecht-verhaal, is natuurlijk heftiger. De belangen waren net anders en dat kun je nu strak trekken. Zoals festivaldirecteur Richard Zijlma nogal uitgesproken ideeën heeft over de rol van auteursrecht op zijn Amsterdam Dance Event en Peter Smidt weer andere daarover op EuroSonic. Daar zit synergie-winst in: om als Buma één verhaal te vertellen over auteursrecht."

Als bedrijf één geluid verkondigen kan beter als je één iemand daarvoor verantwoordelijk maakt, oordeelt Helmink. In dat licht moeten we ook de aanstelling van Hein van der Ree op 1 mei als bestuursvoorzitter Buma/Stema zien. "Hein heeft vanaf het begin gezegd dat het raar is als je als moederbedrijf twee communicatieafdelingen hebt met twee managers voor twee net niet overlappende onderdelen. Je loopt ook het risico dat je op twee plekken loopt te blaten. Dat je van Buma/Stemra een persbericht krijgt over het Gallo-rapport en een paar minuten later nog eentje van Buma Cultuur over Amsterdam Dance Event."

Hij is net iets meer dan een jaar actief als directeur en heeft al twee nieuwe festivals (Buma NL en Buma Rotterdam Beats) gelanceerd. Plannen heeft hij genoeg, verzekert Helmink, ook op communicatiegebied. Zijn aanstelling betekent een volgende stap in de integratie van de PR en Communicatie van Buma/Stemra en de stichting Buma Cultuur. Verdere integratie is wenselijk, maar voorziet Helmink nog niet. "Nog niet in 2010, maar er is al wel over gesproken. Het blijft zonde van de tijd: twee afdelingen. Maar ik rijd met liefde van Hoofddorp naar Hilversum."

Niettemin zou het logisch zijn om ook beide Buma-takken in één pand onder te brengen, geeft de directeur toe. "In feite wel. Het zou niet raar zijn als we op den duur op één plek zitten zonder 48 kilometer snelweg ertussen. Er zit één baas boven en je kan dan zorgen dat de zaken elkaar versterken. Daar is het fantastische woord synergie voor bedacht."

Nu op 3voor12