Het Nederlandse label Excelsior Recordings bracht dit jaar succesvolle releases van onder andere Tim Knol en Triggerfinger uit, terwijl ook de verkoop van de laatste plaat van Moss het nog steeds goed doet. Toch vindt ook dit label een koerswijziging nodig. Eén van de vijf medewerkers, Arthur van der Werf, zal om ‘redenen van bedrijfs-economische aard’ het label verlaten.
“Het gaat eigenlijk best goed”, meldt Ferry Roseboom van Excelsior, “maar als ondernemer moet je handen vrijhouden om dingen te kunnen doen. Je moet verder kijken. Dat doen we al 15 jaar en dat doen we nu denk ik ook. Als je de ambities waar wilt kunnen maken, moet je soms ook kunnen zeggen: We gaan het anders doen.”
Qua plannen staan er twee dingen op de lijst. Zo meldt Roseboom dat er eventueel een sabbatzomer aan zou kunnen komen of misschien wel een verhuizing vanuit Hilversum naar een grotere stad als Utrecht of Amsterdam. “Wij handelen in kunsten. Dan moet je de vrijheid hebben en gekke bokkensprongen kunnen maken. Als wij verhuizen, er verbouwd moet worden en we daardoor een tijdje geen plaat uit kunnen brengen, moet dat mogelijk zijn. Dan wil je zo min mogelijk vaste krachten hebben.”
Over de directe toekomst is Roseboom heel duidelijk. “We gaan keihard door. Het gaat heel goed met Triggerfinger en van het debuut van Lola Kite hopen we een groot succes te maken.”
Excelsior reorganiseert om zichzelf vrijheid te scheppen
Arthur van der Werf vertrekt bij label
De harde tijden raken iedereen, zo lijkt het nu. Het succesvolle Nederlandse label Excelsior Recording bracht dit jaar zeer succesvolle releases van onder andere Tim Knol en Triggerfinger uit, terwijl ook de verkoop van de laatste plaat van Moss het nog steeds goed doet. Toch moet één van de vijf medewerkers om “redenen van bedrijfs-economische aard” het label verlaten.