Pop Media Prijs naar Sander Donkers

"Zijn kwaliteit is onmiskenbaar in een vak waar begenadigde stylisten zeldzaam zijn"

Erik Zwennes ,

Sander Donkers (Vrij Nederland) heeft de zestiende Pop Media Prijs gewonnen. De Jury, onder leiding van Tom ter Bogt, vond de concurrentie dit jaar niet overweldigend. "De jury moet constateren dat er weinig uitschieters te vinden waren onder zij die in aanmerkingen kwamen."

"Zijn kwaliteit is onmiskenbaar in een vak waar begenadigde stylisten zeldzaam zijn"

Vrijdag is tijdens Eurosonic voor de zestiende keer de Pop Media Prijs uitgereikt. Na in 2008 mis te hebben gegrepen gaat Sander Donkers dit jaar wel met de prijs naar huis. Sander Donkers is de zoon van VPRO-programmamaker en auteur Jan Donkers. De drie andere genomineerden waren Bas Berkhout (Documentairemaker), Mark van Schaick (Slagwerkkrant/Gitarist/Interface) en Minke Weeda (Rock 'n' Roll Highschool).

"2009 was geen gemakkelijk jaar voor de jury," aldus voorzitter Tom ter Bogt. "De concurrentie was niet overweldigend. De jury moet constateren dat er weinig uitschieters te vinden waren onder zij die in aanmerkingen kwamen. Vier genomineerden vielen op in het veld. De winnaar beleefde niet zijn beste jaar, maar zijn kwaliteit is onmiskenbaar in een vak waar begenadigde stylisten zeldzaam zijn. Donkers valt op door mooie karakterbeschrijvingen en diepgang. Hij schrijft met mededogen en veel inlevingsvermogen; verhalen waar je als lezer in wordt meegesleept."

Sander Donkers reageerde verheugd op zijn overwinning. "Ik zou hierbij een lans willen breken voor de gefrustreerde popmuzikant. Er is niets mooier dan om drie uur 's nachts in een busje over de A2 rijden. Op zoek naar het enige dat je kan eten: een gehaktstaaf bij de Shell. Dat jongensachtige gevoel probeer ik altijd op te roepen en in te zetten. Hier staat een gelukkige gefrustreerde popmuzikant en een zeer gelukkige popjournalist." Sander Donkers legde uit dat ongeveer de helft van zijn stukken in Vrij Nederland over popmuziek gaan. "Ik hou van ouwe lullen. Na 20 of 30 jaar carriere heb je een afstand en veel te vertellen."

De Pop Media Prijs is een initiatief van Muziek Centrum Nederland ter stimulering van de Nederlandse popjournalistiek wordt uitgereikt voor het gehele oeuvre van een popjournalist waarbij de jury vooral kijkt naar de bijzondere prestatie(s) in het afgelopen jaar. Het gaat om publicaties met het onderwerp popmuziek uit het hele mediaveld.

Aan de prijs is een bedrag verbonden van 2.500 euro. Eerdere winnaars waren onder andere: Anton Corbijn, Hester Carvalho, Leo Verdonschot, Leo Blokhuis en Jan van der Plas. Jury: Tom ter Bogt (voorzitter), Marike Jager (muzikant), Marlies Timmermans (hoofd marketing & PR Effenaar), Wijnand Honig (eindredacteur muziek NPS Televisie), David Kleijwegt (filmmaker VPRO/journalist weekbladpers) en Jan van der Plas (journalist).