Mojo, poppodia en artiesten trekken gezamenlijk op in strijd tegen zwarthandel Mojo, poppodia en artiesten trekken gezamenlijk op in strijd tegen zwarthandel

“We zetten belangen opzij voor groter doel”

, Fiona Fortuin

Mojo, poppodia en artiesten trekken gezamenlijk op in strijd tegen zwarthandel

“We zetten belangen opzij voor groter doel”

Fiona Fortuin ,

Mojo, poppodia en artiesten trekken gezamenlijk op in de strijd tegen de zwarthandel van tickets. Er is een publiekscampagne opgezet die vrijdag op Eurosonic is gelanceerd en momenteel door zo’n 160 partijen wordt ondersteund.

“We zetten belangen opzij voor groter doel”

Mojo, poppodia en artiesten trekken gezamenlijk op in de strijd tegen de zwarthandel van tickets. Er is een publiekscampagne opgezet die vrijdag op Eurosonic is gelanceerd en momenteel door zo’n 160 partijen wordt ondersteund. Hiermee willen zij de consument waarschuwen voor zwarthandel. Het idee is ontstaan na een overleg van poppodia Melkweg, WATT en Effenaar met Mojo. Snel daarna is contact gezocht met verenigingen, agenten en artiesten, die centraal zullen staan in de campagne. Onder meer Muse, De Staat, Within Temptation, Guus Meeuwis, Blof en De Toppers doen mee. 

Lian van Leeuwen van Mojo. “Het wordt steeds moeilijker voor de consument om op internet  (tussen)handelaren van officiële ticketverkopers te onderscheiden. De sites lijken identiek en de googleranking van  deze sites  is hoog. Zonder het te weten betalen veel consumenten te veel voor hun tickets. Het is moeilijk om daar tegen te vechten. De campagne moet helderheid scheppen."

Mojo strijdt al lang tegen secondary ticketing. Vorig jaar zette ze daarvoor een zwaar wapen in: kaarten die zijn opgekocht door handelaren worden, zij het incidenteel, ongeldig gemaakt. “Dat is een ferme actie, ja. Ook intern worden daar discussies over gehouden. Op deze manier raak je de consument, terwijl je die juist wil helpen”, zegt Mojo woordvoerder Lian van Leeuwen.

Mojo gelooft dat deze harde actie op de lange termijn positief zal uitpakken, maar nu is er toch ook een nieuwe campagne opgezet die een stuk publieksvriendelijker is. De intentie is dat consumenten via posters, banners, tv- en reclamespots en een speciale website geïnformeerd worden: www.weetwaarjekoopt.nl. “Het gaat om bewustwording. We geven ze tips waar het beste tickets te kunnen kopen. We verwijzen naar alle officiële ticketverkooppunten, en dus niet alleen naar Live Nation. We zetten onze belangen opzij voor het grotere doel: het doorverkopen van tickets tegengaan." 

De campagne is breed opgezet, kaartkopers van cabaret- en musicalvoorstellingen moeten ook bereikt worden. Van Leeuwen: "De presentatie op Eurosonic moet echt als startpunt worden gezien, we willen graag dat nog meer artiesten en partijen zich aansluiten."

Nu op 3voor12