Muziekliefhebber ruilt platenzaak in voor webwinkel

Gemak en prijs belangrijkste argumenten

Atze de Vrieze ,

Muziekliefhebbers kopen steeds vaker hun muziek online. Niet alleen het aantal digitale downloads, ook het aantal fysieke dragers groeide in het eerste halfjaar van 2009.

Gemak en prijs belangrijkste argumenten

Muziekliefhebbers kopen steeds vaker hun muziek online. Eerder al lieten cijfers van branchevereniging NVPI zien dat het aantal digitale downloads in het eerste halfjaar van 2009 flink gegroeid was. Consumenten besteedden 1,83 miljoen euro meer aan digitale albums en singles, een stijging van ruim 35%. Volgens de woensdag gepresenteerde Thuiswinkel Markt Monitor van Blauw Research is ook het aantal online verkochte cd's toegenomen. De totale online muziekverkoop (fysieke dragers + downloads) steeg volgens het rapport met 5 miljoen euro. Dat is 18% meer dan in het eerste halfjaar van 2008. In totaal werden 26% meer online bestellingen geplaatst in dezelfde periode.

De cijfers zijn nog interessanter in vergelijking met de totale marktcijfers. De verkoop van fysieke muziekdragers liep namelijk met 10 miljoen euro terug. Met andere woorden: de traditionele platenzaak zag de verkopen niet alleen in het zwarte gat verdwijnen, maar ook naar de concurrent op internet. De redenen liggen voor de hand. Volgens het onderzoek van Blauw Research staat het gemak voor de klant bovenaan, gevolgd door de prijs en de snelheid van bestellen via internet.

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Nederlandse Thuiswinkelorganisatie, de belangenorganisatie voor bedrijven die producten en/of diensten verkopen aan consumenten via internet, catalogus, post etc. De belangenvereniging deelt ook het Thuiswinkel Waarborg uit, een keurmerk dat onder meer Free Record Shop (FRS.nl), Bol.com en ECI dragen. Het onderzoek bestrijkt ook winkels die het keurmerk niet hebben, waar onder iTunes.