Mojo boos op Heineken

Concertorganisator stapt naar Reclame Code Commissie

Tomas Delsing ,

Mojo stapt naar de Reclame Code Commissie naar aanleiding van een reclamespotje voor Heineken en de bijbehorende website van het merk. De klacht: de boodschap van de commercial is onterecht en misleidend, de informatie op de site klopt vaak niet en Heineken koppelt artiesten onterecht aan haar merknaam.

Concertorganisator stapt naar Reclame Code Commissie

Concertorganisator Mojo is wegens een geschil met Heineken naar de Reclame Code Commissie (RCC) gestapt. Onderwerp van twist is de vernieuwde website met bijbehorende commercial van de bierbrouwer. Op de site is een concertagenda te zien, die volgens Mojo onvolledig en misleidend zou zijn, net als de commercial. Ook zou van tevoren niets zijn besproken met artiesten of organisatie.

De nieuwste Heineken reclame laat twee mannen zien die vermomd als geluidsspeakers proberen binnen te komen bij een uitverkocht concert. De boodschap van de commercial: dat kan makkelijker. Als de reguliere verkooppunten uitverkocht zijn kun je terecht bij de brouwer. “Onzin en misleidend”, aldus Mojo: “Heineken kan alleen kaarten aanbieden van artiesten en events waar zij afspraken mee hebben. Wij horen daar niet bij. Aanvankelijk werd er bij onze concerten op hun site gezegd dat er helemaal geen kaarten te koop waren, terwijl er had moeten staan dat dat niet via Heineken was. Ook andere informatie is niet altijd juist. Zo waren ze vergeten te melden dat het North Sea Jazz Gala voluit Grolsch North Sea Jazz Gala heet. Die euvels zijn inmiddels wel verholpen.”

Maar ook over andere reclame-uitingen van Heineken is Mojo niet te spreken: “Veel artiesten laten zich tegenwoordig sponsoren door grote bedrijven, die dan in reclames hun merknaam koppelen aan de artiest . Nu staan artiesten onder het Heineken logo op de site, terwijl daar helemaal geen afspraken over zijn gemaakt. Het management van U2 en Placebo hebben hier al over geklaagd. Dat was voor ons de druppel: we hebben besloten om de zaak voor te leggen aan de Reclame Code Commissie.”

Heineken heeft als beleid dat er geen uitspraken worden gedaan over lopende zaken. Wel wil het biermerk kwijt dat ze het “uiteraard niet eens zijn met de klachten van Mojo.” Tot de uitspraak er is, is Heineken niet van plan iets te veranderen aan de website.”

De Reclame Code Commissie bevestigt dat de klacht in ontvangst is genomen en op dit moment in behandeling is. Binnen twee tot drie weken wordt de uitspraak verwacht.