Brancheorganisatie VOICE fluit Buma/Stemra terug

Tarieven voor niet bedrijfsmatig embedden komen te vervallen

Ron van der Sterren ,

Buma/Stemra haalt bakzeil na druk vanuit branche organisatie VOICE en de politiek. Niet bedrijfsmatig embedden blijft alsnog gratis.

Tarieven voor niet bedrijfsmatig embedden komen te vervallen

Vrijdagmiddag maakte Buma/Stemra bekend af te zien van een tarief voor het niet bedrijfsmatig embedden van auteursrechterlijk beschermd materiaal. De auteursrechtenorganisatie zelf zegt zelf niet onberoerd te zijn door de commotie bij publiek en politiek. De beslissing is echter genomen na een inderhaast belegde "pittige vergadering" van VOICE, de brancheorganisatie die het imago van de Nederlandse rechtenorganisaties moet verbeteren en waar Buma/Stemra lid van is.

VOICE-directeur Michel Frequin wil niet spreken van terugfluiten. Wel is hij opgelucht dat Buma/Stemra bakzeil heeft gehaald: "We zijn als organisatie niet in de positie om onze leden iets op te leggen. Maar ik kan niet ontkennen dat de vergadering van vrijdagochtend pittig was. We hebben duidelijk aangegeven dat deze plannen niet passen in de lijn zoals we die hebben uitgezet met betrekking tot het tegemoet treden van gebruikers."

In de wandelgangen heeft ook de politiek zich indirect bemoeid met de huidige uitkomst. Frequin bevestigt dat hij is benaderd door politici om een en ander uit te leggen. "Ook die heb ik verteld dat dit strookte met wat we als brancheorganisatie voor ogen hadden." VOICE werd in 2008 opgericht om het imago van Nederlandse rechtenorganisaties te verbeteren en een samenwerking aan te gaan met de gebruikers. Het door Buma/Stemra gepresenteerde plan om individuele bloggers een gepeperde rekening te gaan sturen was niet te rijmen met de doelstelling van de organisatie.

Overigens geldt de aanpassing alleen voor het niet bedrijfsmatig gebruik. Buma/Stemra geeft in haar persbericht als voorbeeld een particulier profiel op een sociale netwerksite. Je Hyves- of Facebook-profiel dus. Dat is slechts een kleine tegemoetkoming, want voor het gebruik via die profielen gaf Buma/Stemra aan al in onderhandeling te zijn met de eigenaren van die netwerksites zelf. Iedereen die staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel is volgens Buma/Stemra per definitie wel bedrijfsmatig bezig. Sites van bijvoorbeeld poppodia, of muziekblogs met bescheiden advertentie-inkomsten vallen zeker niet onder de nu bekend gemaakte uitsluiting. Zij kunnen nog steeds een rekening van Buma/Stemra verwachten als het aan de auteursrechtenorganisatie ligt.
 
3VOOR12 wacht nog op een reactie van Buma/Stemra.