Sellaband gaat naar Amerika

‘Ook Amerikaanse artiesten willen onafhankelijk zijn’

Renee Hartog ,

Sellaband heeft er sinds 1 maart een vestiging bij, en wel in de Verenigde Staten. Het online muziekplatform, waar fans kunnen investeren in bands, gaat in The Big Apple samenwerken met Bring the Noise (BTN)/Eastlink, het bedrijf van hiphoplegende Chuck D (Public Enemy) om het huidige (Europese) succes uit te breiden.

‘Ook Amerikaanse artiesten willen onafhankelijk zijn’

Sellaband, het online muziekplatform waar fans kunnen investeren in bands, heeft er sinds 1 maart een vestiging bij, en wel in de Verenigde Staten. Om hier het huidige (Europese) succes hier uit te breiden, gaat het bedrijf samenwerken met Bring the Noise (BTN)/Eastlink, het bedrijf van hiphoplegende Chuck D (Public Enemy).

“Afgelopen juni hebben we een eerste buitenlandse vestiging geopend in Engeland, met succes. Dit is eigenlijk een logische volgende stap”, zegt Sellaband directeur Johan Vosmeijer. “Amerika is het grootste muziekland ter wereld. Voor een bedrijf als Sellaband is het essentieel om ook daar voet aan de grond te krijgen.”

Dat Sellaband nieuwe vestigingen kan openen in tijden dat de meeste bedrijven deze eerder sluiten, dankt het bedrijf volgens Vosmeijer aan het feit dat het binnen de huidige muziekindustrie een heel andere manier van werken heeft ontwikkeld. “Wij creëren een geheel onafhankelijke positie binnen die industrie, zonder tussenkomst van platenmaatschappijen, waar zowel artiest als fan van profiteert”, aldus Vosmeijer. “En steeds meer Amerikanen willen dat ook.”

Anders dan in het geval van Engeland, waar Sellaband zelf een kantoor inrichtte en mensen aan het werk zette, is er in het geval van Amerika een beroep gedaan op de expertise en ervaring van BTN/Eastlink,
een multimediaal entertainmentbedrijf met vestigingen in New York, Los Angeles en Minneapolis.Dat is veel praktischer. Voorheen ging ik zes à zeven keer per jaar naar Amerika en dan plande ik alle mogelijke afspraken in één zo’n korte periode”. Op een gegeven moment lukt dat niet meer, zo zegt Vosmeijer. Zeker niet als je ook aanwezig wilt zijn op festivals als SXSW en op Arenafest, een nieuw festival waar Sellaband de ‘supporting acts’ zal programmeren. “In een gebied van dit formaat moet er gewoon continu iemand ter plaatse zijn.”

Die ‘iemand’ heeft Vosmeijer gevonden in hiphoplegende Chuck D., ook wel bekend als oprichter en frontman van hiphopformatie Public Enemy. Tijdens een ontmoeting op een muziekbeurs in Cannes bleek vorig jaar dat Chuck D. en Vosmeijer hetzelfde dachten over de huidige muziekindustrie, namelijk dat het anders zou moeten. Chuck D. opent, als echte hiphopman, wellicht ook nieuwe deuren voor Sellaband. Ja, wij zijn, ook in Amerika, al aardig thuis in de rock en indie. Maar wil je in Amerika een beetje meetellen, moet je toch ook goede contacten hebben in de r&b en hiphop, wel de meest invloedrijke scenes daar".