Q-Tip: “Ik sta aan het begin van een nieuwe periode” Q-Tip: “Ik sta aan het begin van een nieuwe periode”

A Tribe Called Quest frontman leeft voor het podium

, Atze de Vrieze

Q-Tip: “Ik sta aan het begin van een nieuwe periode”

A Tribe Called Quest frontman leeft voor het podium

Atze de Vrieze ,

Rapper Q-Tip is terug. Na negen jaar is er eindelijk een nieuw album van de frontman van A Tribe Called Quest. "The Renaissance is het eerste deel van een nieuwe richting. Zoals Matisse eerst een periode stillevens schilderde en vervolgens een tijdje portretten. Ik heb nieuw pad gekozen, waarop ik voorlopig vooruit kan."

A Tribe Called Quest frontman leeft voor het podium

Download dit en andere 3VOOR12 interviews nu ook als podcast.

Achter het drumstel in de lege Paradiso zit een klein mannetje met zilveren schoenen, weggedoken in een grote jas. Terwijl de synthesizers links voor op het podium getest worden, zit hij wat te knikkebollen. Het is niet de drummer van Q-tip, het is Q-tip zelf. Hiphop veteraan en voormalig voorman van A Tribe Called Quest, die met het uitbrengen van zijn album The Renaissance weer een stapje dichter bij de status van legende gekomen is. Door allerlei perikelen was The Renaissance het eerste album in negen jaar. Dat mag je gerust een nieuw tijdperk noemen.

Tien minuten later zit Q-tip nog steeds weggedoken in die grote jas van hem, maar dan aan een tafeltje in de kelder van het podium. De ogen vallen af en toe dicht. Ja, het gaat goed met zijn renaissance. Hij is blij dat zijn album eindelijk uit is, het doet hem goed al zijn vrienden weer te zien. En nee, eigenlijk is er niets dat hem tegengevallen is. The Abstract, Kamaal Ibn John Fareed, Q-tip, is geen prater. Althans, niet vandaag. Die drie interviewtjes in een uur tikt hij nog even weg, en dan begint het echte werk: de soundcheck, vanavond zijn eerste Amsterdamse show sinds mensenheugenis. En tussendoor zal hij nog wel wat twitteren.

Net als gelijkgezinden Erykah Badu, ?Uestlove van The Roots, Talib Kweli en P Diddy is Q-tip actief op het sociale kwebbelnetwerk. Zo was te volgen dat hij zondag Zurich rockte, en gisteren zag hij in Parijs twee mensen kussen onder de Arc de Triomphe. “Cliché hè”, zegt hij. “Ik vind het leuk om te laten weten dat mensen daadwerkelijk met elkaar zoenen op straat in Frankrijk. Ik ben niet verslaafd aan Twitter hoor. Soms zie je tijden geen tweet van me. Ik vind het een leuke manier om contact te hebben met mijn fans. Ik kan ze laten weten dat ik een liedje geweldig vind of muziek met ze delen.”

Anders dan vriend en bewonderaar ?Uestlove kun je Q-tip niet elk moment van de dag wakker maken voor het een gesprek over de Amerikaanse politiek of over zijn persoonlijk leven, maar over zijn muziek praat hij graag. “De eerste drie Tribe platen vormen een periode wat betreft visie en sound”, vertelt hij. “The Renaissance is het eerste deel van een nieuwe richting. Zoals Matisse eerst een periode stillevens schilderde en vervolgens een tijdje portretten. Ik heb nieuw pad gekozen, waarop ik voorlopig vooruit kan. Het essentiële verschil? Eerst waren we met zijn vijven, nu ben ik alleen.”

Terug naar dat zoenende stelletje. Een van de tracks of The Renaissance gaat over mannen en vrouwen, en vooral over het feit dat die twee elkaar kunnen versterken. Man Woman Boogie is een typische Q-tip track: een optimistische, gebalanceerde tekst over een intelligente, warme, funky beat. En natuurlijk die nasale, relaxte stem van Tip. Het is een verademing tussen de vele hiphopmannetjesputters. “Ik stoor me er niet aan”, zegt Q-tip, “Maar soms is de hiphop wel erg gericht op mannen. Of ik goed met vrouwen ben? Ja, best. Al kom ik wel net uit een relatie van twee en een half jaar. Dat was taai. Wat ging er mis, tja, je weet hoe het gaat. De belangrijkste vrouw in mijn leven? Mijn moeder natuurlijk. Je wist dat ik dat ging zeggen. Mijn moeder heeft mij gebaard, een diepere band zal ik nooit met een vrouw krijgen. Ik bel haar regelmatig, al zou het vaker kunnen."

Een dag voor zijn Paradiso-show stond Q-tip even stil bij de twaalfde sterfdag van Notorious B.I.G., zijn oude stadsgenoot die twee jaar later geboren werd dan hij, maar nooit verder kwam dan 24 jaar. Q-tip herinnert zich hoe Puff Daddy hem in 1992 aan de rapper voorstelde. “We werden maatjes, praatten veel over beats en rhymes. Ik denk de laatste tijd regelmatig aan hem. Biggie was een geweldige MC en een groot hiphop karakter”, zegt Q-tip. “Hij heeft een leegte achtergelaten.”

Bij de gedachte aan zijn oude maatje gaat Q-tip even overeind zitten, maar al te veel wil hij er eigenlijk ook niet over kwijt. Laten we het erop houden dat hij zichzelf spaart voor later vanavond. Op het podium drie uur later is Q-Tip de charme zelve. Hij ruimt zelfs de lege bekertjes op van de fans op de eerste rij. Tijdens een uitbundige show valt hij drie keer op de knieën in James Brown stijl. Amsterdam krijgt twee extatische rewinds van klassieker Award Tour. Tijdens het nieuwe liedje Life Is Better gaat Tip letterlijk de halve zaal door om iedere fan aan de microfoon te laten. En heel Paradiso gaat 'side to side' op Bonita Applebum. Freeze! Twee uur na de show, bericht van de man zelf op de Twitter. Het genoegen was wederzijds. “At paradisio in amsterdam!!!! Wow!!!!!”

The Renaissance van Q-Tip verschijnt op Universal Motown.

 

nu op 3voor12