Nieuw muziekblad Bandcoach gaat voor inhoud Nieuw muziekblad Bandcoach gaat voor inhoud

En trekt zich niets aan van crisistijd

, Renee Hartog

Nieuw muziekblad Bandcoach gaat voor inhoud

En trekt zich niets aan van crisistijd

Renee Hartog ,

Kredietcrisis of niet, binnenkort heeft Nederland er een nieuw muziekblad bij: Bandcoach, een vakblad voor muzikanten. Een gat in de markt in barre bladentijden? “Er is altijd wel een reden te bedenken waarom het niet het juiste tijdstip ergens voor is”, aldus hoofdredacteur en uitgever Fred Meijer.

En trekt zich niets aan van crisistijd

De bladenmarkt stort in, de kredietcrisis viert hoogtij. Dat is echter voor Fred Meijer geen reden om niet zijn eigen nieuwe muziektijdschrift te lanceren. In april komt nummer één van Bandcoach uit, een vakblad speciaal voor muzikanten, zowel professioneel als op amateursbasis, die alles willen weten over de inhoudelijke kant van muziek maken.

“Natuurlijk zijn er al veel muziekbladen, maar die richten zich bijna allemaal op de beoefenaars van één specifiek instrument, zoals De Gitarist of Slagwerkkrant”, aldus Fred Meijer, initiatiefnemer en hoofdredacteur van Bandcoach. Het magazine gaat over muziek maken in het algemeen en dan vooral qua inhoud, dus over akkoordenleer, techniek en vooral ook samenspel. "Want dat is immers waar het om gaat, als je in een band speelt."

Ruim een jaar is Meijer, zelf actief in een amateur bluesbandje, bezig geweest met de voorbereidingen. Bandcoach nummer één is bijna klaar. ‘Ergens in april’ komt ‘ie uit, in een oplage van 5000 exemplaren. Via de website kunnen geinteresseerden een gratis exemplaar bestellen. Wie wil kan zich vervolgens via de website abonneren op Bandcoach. Voor zo’n 60 tot 70 euro – ‘daar ben ik nog niet helemaal uit’ – ontvang je het blad dan zo’n vijf keer per jaar.

In de winkels zal het blad voorlopig niet te verkrijgen zijn. “Daar kom je niet tussen”, aldus Meijer. “En op deze manier heb ik ook geen uitgever nodig.” Meijer, die ruime ervaring heeft als tekstschrijver en in het maken van magazines voor de communicatiebranche, doet het voorlopig allemaal in z’n eentje, op de'professionele fotografen en cameramensen' die hij soms inhuurt na. “Ik wil in eerste instantie zelf de toon van het blad zetten”, zegt hij. “En op deze manier kan ik de kosten laag houden.”

Want ook de financiering doet Meijer zelf. Hij heeft ‘goede afspraken gemaakt’ met zijn bank. “Ik ben al jaren klant en heb daarom net wat meer ruimte gekregen.” Toch is hij hard op zoek naar meer adverteerders. “Als het een flop wordt, dan heb ik evengoed een groot financieel probleem, maar ik ga ervan uit dat ik dat dan ook wel weer kan oplossen”, zegt hij lachend. 

“Er is altijd wel een reden te bedenken waarom het niet het juiste tijdstip ergens voor is”, zegt Meijer. “In het verleden heb ik ook wel eens een dergelijk plan gehad en toen heb ik veel te lang gewacht. Ik heb altijd al iets voor mezelf willen doen en dan het liefst iets waar andere mensen ook plezier aan beleven. Dit idee had ik al een tijdje en dacht: het is nu of nooit."

nu op 3voor12