22 Tracks: online playlist van muziekprofs

Venz, Gomes en Tom Trago draaien je bij

Atze de Vrieze ,

Het nieuwe project 22 Tracks van Vincent Reinders houdt muziek op internet simpel: specialisten kiezen de favoriete nieuwe tracks uit hun genre. “Google maar eens op salsa. Je hebt gewoon geen idee waar je moet beginnen.”

Venz, Gomes en Tom Trago draaien je bij

Muziek luisteren op internet? Eenvoudig. Met sites als Last.fm, Spotify en MySpace is er een oneindige hoeveelheid muziek beschikbaar. De een is betaald, de ander gratis, maar een ding hebben dat soort platforms gemeen: een gigantisch aanbod. Klinkt mooi, maar het is eenvoudig om door de bomen het bos uit het oog te verliezen. En dus komt Vincent Reinders, alias Lijn 5-presentator Venz, met een eenvoudig concept: 22 Tracks. Het idee: muziekspecialisten stellen een playlist samen met – inderdaad – 22 nieuwe tracks. De playlist wordt regelmatig ververst, en zo ben je altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.

“Google maar eens op salsa”, zegt Reinders. “Je hebt gewoon geen idee waar je moet beginnen.” Reinders verzamelde een aantal bevriende specialisten om zich heen, die elk een genre voor hun rekening nemen. Popjournalist Job de Wit doet pop en rock, DJ Waxfiend reggae en dancehall, DJ Gomes dubstep, DJ/producer Tom Trago house en techno en DJ Mauri latin. In de toekomst komen daar nog meer genres bij. "Ik ben nog op zoek naar een klassieke topper."

Terug naar de old school gatekeeper dus. Met de opkomst van het internet verschoof de macht naar het publiek, maar nog altijd kunnen specialisten een sleutelrol innemen, denkt Reinders. “Bij Last.fm en Spotify worden playlisten door een computer samengesteld, maar het is toch heel anders als een mens de keuze maakt. Ik ben zelf de hele week met hiphop bezig. Ik ken het genre als mijn broekzak. Dat geldt voor die andere mensen ook. Mensen die voor hun werk met muziek bezig zijn hebben de tijd om continu op internet te zoeken naar nieuwe tracks. Ieder genre is tegenwoordig een wereld op zich, met allerlei blogs en specialisten.”

De site is gratis voor bezoekers, maar moet uiteindelijk wel geld opbrengen. “Ik hoop adverteerders te interesseren”, zegt Reinders. Belangrijke horde die nog genomen moet worden, is BUMA/STEMRA. Reinders heeft nog geen deal, maar hoopt die wel binnenkort te kunnen maken. “Natuurlijk willen we netjes de benodigde vergoedingen afdragen. We bieden bewust niks ter download aan en tracks blijven niet langer dan een aantal weken in de playlist staan. Het is een perfecte laagdrempelige manier om nieuwe artiesten en genres te ontdekken.”