Goud Graven met Bimhuis gastprogrammeur Juha van ’t Zelfde: Machinefabriek, Cinnaman, Rustie

“Het Bimhuis vind ik het meest eervol als programmeur”

Het Amsterdamse Bimhuis is een nieuwe locatie waar 3VOOR12 concerten op zal nemen. En dan vooral de avonden waar elektronica improvisatie, beats en dubstep centraal staan, zoals Beat Dimensions. Juha van ’t Zelfde is gastprogrammeur van het Bimhuis. Juha graaft naar goud en levert met Machinefabriek persoonlijk de eerste opname af.

“Het Bimhuis vind ik het meest eervol als programmeur”

Het Amsterdamse Bimhuis is een nieuwe locatie waar 3VOOR12 concerten op zal nemen. En dan vooral de avonden waar elektronica improvisatie, beats en dubstep centraal staan, zoals Beat Dimensions. audioculture.org/Juha van ’t Zelfde is gastprogrammeur van het Bimhuis. Daarnaast organiseert hij Sonic Warfare in de Melkweg, was Viral Radio op Lijn 5 van hem en organiseerde hij er de fysieke variant van in 11. Met Machinefabriek live in het Bimhuis levert Juha persoonlijk de eerste opname af.

Machinefabriek @ Bimhuis 19-10-2007
“Dit is een opname van Machinefabriek tijdens ADE. Het was zijn eerste optreden in het Bimhuis. Rutger (Zuydervelt, is Machinefabriek, red) is bijzonder veelzijdig. Hij behoort tot een nieuwe generatie die improvisatie verder doortrekt naar elektronica. Het Bimhuis leent zich met zijn akoestiek heel goed voor die muziek. Rutger wilde tijdens het concert de gordijnen dicht hebben. Alles was donker, op één spot na: een lamp die bij hem op een tafeltje stond. Je zag alleen hem achter de tafel. Dat gaf een obscure, betoverende sfeer die goed bij zijn muziek pas: doeltreffend.”

Digital Mystikz en Loefah @ Sonic Warfare (27-12-2006)
“Digital Mystikz en Loefah stonden op de allereerste Sonic Warfare avond in de Melkweg. Er waren in Nederland al wel eerder dubstep avonden georganiseerd, zoals Oi! in Paradiso, maar nog niet eerder regulier op zo’n grote schaal. Dubstep kwam net op, als een vitale, nieuwe stroming. Het is voor mij persoonlijk het eerste genre dat ik heb zien veranderen door het internet. Zonder internet zou dubstep nooit zijn geworden wat het nu is. Fora, myspace, internetradio; alles is ingezet om de stroming te sturen en bij elkaar te brengen. Daardoor heeft dubstep snel, maar goed kunnen groeien. In twee jaar tijd is het volwassen en breder geworden.”

Cinnaman - Dj-set @ Viral Radio Bash 8-3-2008

Cinnaman, ofwel Yuri Boselie, heb ik in het najaar van 2007 leren kennen. Hij is voor mij de ontdekking van het Nederlandse nachtleven. Ik vind hem de meest vooruitstrevende dj en ook organisator. Hij heeft intuïtie voor goede muziek en gevoel voor timing. Zo was hij al lang bezig met Flying Lotus, voordat Warp hem tekende. Yuri is wars van conventie en gaat er echt voor. Tijdens zijn Beat Dimensions avonden in Bimhuis help ik hem met de programmering, maar hij bepaalt uiteindelijk wat er komt te staan. Samen maakten we Viral Radio op Lijn 5 en organiseren we Viral avonden. Ik ben blij dat we elkaar gevonden hebben.”

Rustie - Dj-set @ Viral Radio Bash 8-3-2008
“Rustie stond diezelfde avond ook op de Viral Radio Bash. Hij heeft een geheel eigen genre, Aquacrunk, ontwikkeld waar dubstep, hiphop, R ’n B en videogamemuziek bij elkaar komen. Dit was zijn eerste optreden in Nederland. Club 11, waar de avond werd gehouden, was uitverkocht. Zevenhonderd man kwam op volstrekt onbekende namen af. Ik was volledig overdonderd. Dat is ook de kracht van dubstep. Dubstep leeft vooral op het internet, verspreid over kleine groepjes die op zo’n avond bij elkaar komen.”

U Dub - Dj-set @ Viral Radio Bash 8-3-2008
“Voorheen draaide ik onder mijn eigen naam, mijn moniker U Dub begon ik als specifieke uitstap naar dubstep. Met U Dub ging het heel snel, binnen een jaar stond ik op Lowlands. Maar afgelopen zomer heb ik besloten niet meer als U Dub op te treden. Ik begon tegen de naam aan te hikken, ik wilde terug naar mijzelf. Ik kon me niet meer met de naam vereenzelvigen, omdat ik veel breder ben gaan draaien. Deze set is typerend voor de periode waar de transformatie al is ingezet; deze is meer ingetogen en abstracter dan een doorsnee dubstep set. Het is ook wel fijn om dingen af te ronden. Maar met het Bimhuis ben ik nog niet klaar. Als het zou kunnen, zou ik hier de rest van mijn leven willen werken. Het is de meest eervolle plek om te zitten als programmeur.”