Het rommelt op de markt van ticketverkopers. Woensdag maakte Mojo bekend haar kaarten vanaf 2009 niet meer via de kantoren van Ticket Service Nederland (TSN) te verkopen, maar alleen nog online via haar eigen website of telefonisch aan te bieden. De verandering is een direct gevolg van de deal die moederbedrijf Live Nation sloot met CTS Eventim AG (CTS) voor de komende tien jaar. Daarmee kwam een eind aan de jarenlange samenwerking met Ticketmaster, de eigenaar van TSN.
Live Nation - en daarmee dus ook Mojo - krijgt met deze stap meer controle over de ticketverkoop. Mojo-woordvoerster Lian van Leeuwen hoopt op een positief effect, met name bij de bestrijding van de zwarthandel. "Door volledig over te gaan op digitale verkoop hebben we straks direct contact met onze kopers en kunnen we de zwarthandel veel beter aanpakken."
Een veel belangrijker gevolg is echter de breuk met jarenlange partner Ticket Service Nederland (TSN). "Het doet pijn", erkent TSN directeur Peter van Ruyven tegenover 3VOOR12: "We verliezen onze belangrijkste klant, die goed is voor veertig procent van onze kaarten." Oud Mojo- directeur Leon Ramakers en Van Ruyven richtten TSN 13 dertien jaar geleden samen op. "Jarenlang hebben we goed samengewerkt. Het is heel jammer dat onze moedermaatschappijen elkaar niet hebben kunnen vinden."
Dat laatste is iets te subtiel uitgedrukt. Want nadat Ticketmaster de deur was gewezen, kwam de Amerikaanse kaartverkoper vandaag met haar tegenzet. Door een meerderheidsbelang te nemen in het managamentkantoor Front Line en verder te gaan als Ticketmaster Entertainment, wordt ze een directe concurrent van Live Nation. Via het managementkantoor heeft Ticketmaster straks indirect zeggenschap over de tournees van artiesten als The Eagles, Neil Diamond, Van Halen, Christina Aguilera, Aerosmith, Chicago en Guns N' Roses.
Dat hoopt althans Van Ruyven: "Die concerten die tot nu toe via agenten bij Live Nation en Mojo terecht kwamen, kunnen straks ook door andere promotors georganiseerd worden." En die promotors zullen dan voor de kaartverkoop in Nederland moeten aankloppen bij TSN. Die constructie is vooralsnog echter niet meer dan een idee. Of de artiestenmanagers zich zo laten leiden, moet nog blijken. Voorlopig is het enige zekere dat TSN bijna de helft van haar omzet verliest per 1 januari 2009. Of zoals Van Ruyven het zegt: "Vol verwachting klopt ons hart."
Mojo breekt met Ticket Service en krijgt er een concurrent bij
Kaarten in 2009 alleen nog online of telefonisch te koop
Nadat Mojo-moeder Live Nation eerder deze week kaartverkoper Ticketmaster inruilde voor een ander, opende Ticketmaster donderdag de aanval met de overname van een groot managementkantoor. Terwijl Live Nation de kaartverkoop feitelijk in eigen handen heeft genomen, schuift het nieuw te vormen Ticketmaster Entertainment op richting concertorganisatie. Voor de Nederlandse dochters van beide bedrijven betekent het dat twee oude partners - Mojo en Ticket Service Nederland - plots elkaars directe concurrent zijn.