Beep! Beep! Back-up the Truck is voor de buitenwereld een nieuw normaal platenlabel, maar ze doen meer dan alleen platen verkopen. Ze zetten de muziek gratis online en zien zichzelf als een hechte community. “Beep! Beep! Voor intimi,” vat labelbaas Nicolai Adolfs Beep! Beep! samen. “Wij vinden het fijn als mensen onze platen kopen. Maar voor hetzelfde gemak downloaden ze het via torrent websites. Als ze het downloaden, kunnen ze dat beter bij ons doen. Dan kunnen ze gelijk naar onze andere bands luisteren.” Adolfs merkt dat in de doelgroep waar hij zich op richt, de mensen eerst een cd downloaden en als ze het goed vinden, pas de plaat gaan kopen. Aangezien de bands op het label nog niet zo bekend zijn, is de gratis muziek reclame voor ze.
Het label heeft geen winstoogmerk en verdient daardoor niet zoveel geld aan de cd-verkoop en de merchandising. Dat geld gaat direct naar de bands. “We krijgen een klein percentage om de vaste lasten af te lossen. Wij zijn officieel een stichting.” Dit is extra aantrekkelijk voor een band om met Beep! Beep! in zee te gaan en het bijvoorbeeld als opstapje te gebruiken. Hier komt nog eens bij kijken dat alle bands zich voor elkaar inzetten, zodat er geen boekingskantoor bij betrokken raakt. “We zijn een collectief. Een commune. We werken met z’n allen samen,” zegt Adolfs. “Als een band tekent bij ons, betekent dit dat ze zich intensief moeten inzetten voor het label. Een band helpt bijvoorbeeld met de promotie of het organiseren van een optreden voor een andere band.”
Ambities zijn er genoeg met het label, maar daar wil Adolfs niet te veel op ingaan, behalve dat hij het woord buitenland even in zijn mond neemt. “We zijn een independent label en we zijn van plan om eerst onze naam te verspreiden in Nederland. Misschien daarna het buitenland. Met de gratis downloads gaan we aandacht krijgen, zodat we de komende jaren kunnen groeien.” Adolfs ziet geen groot nadeel als een grotere band tekent bij het label, die zich dan vervolgens niet wil inzetten voor de andere artiesten. “Dankzij de naamsbekendheid van een grotere band, kan de rest daar ook van profiteren.” Maar Adolfs ziet het niet zo snel gebeuren dat een band zich niet inzet voor het label. “Voordat we een kwaliteitsband tekenen praten we met ze wat we voor elkaar kunnen betekenen.”
Vanaf 31 mei gaat de vernieuwde website van Beep! Beep! Back-up the Truck online. Op de luisterpaal kun je een verzamel cd van het label beluisteren.