3VOOR12 bespreekt Album van de Week (21): Santogold 3VOOR12 bespreekt Album van de Week (21): Santogold

Santogold is intercontinentale futuristische pop met dank aan P. Diddy

3VOOR12 bespreekt Album van de Week (21): Santogold

Santogold is intercontinentale futuristische pop met dank aan P. Diddy

Wanneer Santogold haar mond opent, ontwaart zich een waterval aan goudglinsterende popmelodieën. Echt, niets aan de foto op de cover is overdreven. Haar debuut, het gelijknamige Santogold, is Album van de Week.

Santogold is intercontinentale futuristische pop met dank aan P. Diddy

Beschouw Santogold als een muzikale antropoloog. Ze brengt uit verschillende continenten reggae, new wave, rock, baile funk en ska met elkaar in contact, zoekt de raakvlakken, laat ze met elkaar communiceren en uiteindelijk fuseren tot exotische pop. Haar debuut Santogold is Album van de Week.

De uit Pennsylvania afkomstige Santi White was zangeres in de punk rock/ska band Stiffed en MC in Spank Rock. Afgestudeerd in Muziek en Afrika- Amerika studies verhuist ze naar New York waar ze als A & R Manager bij Epic Records aan de slag gaat.

Was P. Diddy er niet geweest, dan hadden we Santi White nooit als Santogold leren kennen. Wanneer Puff langzaamaan de hiphop wereld domineert en uiteindelijk ook haar werk beïnvloedt, besluit White te stoppen als A & R manager. White zegt haar creativiteit niet meer in haar werk kwijt te kunnen, neemt ontslag en brengt haar herwonnen creatieve vrijheid onder in Santogold.

Santogold luistert als een album waarop ze twaalf nummers lang haar eigenzinnige creativiteit botviert. White brengt je langs reggae, new wave, ska, hiphop en dub zonder dat het onordelijk wordt. Zo hoor je op You’ll Find A Way reggae en punkinvloeden, op Shove It rapt Santogold op trage dubby bassen, reggae en ska samen met  Spank Rock en op het slepende My Superman kun je Gary Numan achter de synthesizer inbeelden. Lights Out en I Am A Lady zijn lichtvoetige liedjes waar White een Blondie pruik opzet en haar voorliefde voor jaren tachtig muziek de ruimte krijgt.  Starstruck is de tegenhanger van Lights Out waar zware bassen het geraamte vormen.  

Het zou wel eens zo kunnen zijn, zo ging de ronde, dat met het verschijnen van het debuut M.I. A een geduchte concurrent zou krijgen. Maar deze vergelijking blijft na het horen van Santogold nauwelijks staande. Op twee nummers zet Santi White een paar stappen op het terrein van de Britse zangeres: Creator en Unstoppable. Het zijn de meest ruige nummers op het album met overstuurde synths, dub en baile funk.

Nee, Santogold heeft een eigen merk blender in de keuken staan. Zo eentje met exacte afmetingen en inhoudsmaten. Nergens proef je teveel ingrediënten dat resulteert in een smaakloze shake. Santogold zou een klassiek popalbum van de toekomst kunnen worden. Zonder Puff hadden we Santogold niet gekend, maar zonder Puff had White ook vast niet met de juiste maten weten te meten. Santogold is glinsterende, futuristische, intercontinentale postpop. Met dank aan P. Diddy.

Nu op 3voor12