Volwassen muziekliefhebber helpt muziekmarkt aan goed laatste kwartaal

Wouter Rutten: “De markt is op dit moment erg hitgevoelig”

De albumverkopen zijn in 2007 minder sterk gedaald dan verwacht en zorgen voor een stabiele markt. Dat concludeert belangenvereniging NVPI uit de cijfers van het laatste kwartaal. Vooral artiesten die een oudere doelgroep aanspreken deden het goed.

Wouter Rutten: “De markt is op dit moment erg hitgevoelig”

De albumverkopen zijn in 2007 minder sterk gedaald dan verwacht en zorgen voor een stabiele markt. Dat concludeert belangenvereniging NVPI uit de cijfers van het laatste kwartaal. Vorige week maakte winkelketen Free Record Shop al bekend dat de omzet aan albumverkopen in het laatste kwartaal van 2007 met 6 procent gestegen is. Ook de cijfers over de hele markt vallen mee. Lieten de halfjaarcijfers nog een daling van 12 procent zien, over het hele jaar komt de daling uit op ‘slechts’ 7 procent. De albumverkopen daalden in het laatste kwartaal van het jaar slechts 2,5 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De cijfers zijn afkomstig van marktonderzoekbureau GfK Benelux.

Wouter Rutten van de NVPI is voorzichtig optimistisch. “Die 2,5 procent mogen we afronden naar nul. Dat betekent dat de markt nagenoeg stabiel is gebleven. Kanttekening is wel dat het gaat om het aantal verkochte stuks. De gemiddelde prijs is wel gedaald en dus de omzet ook.” Conclusies wil Rutten aan deze opleving nog niet verbinden. “Dat goede laatste kwartaal is vooral gebaseerd op een paar heel succesvolle titels. Bij kleine aantallen is de markt heel hitgevoelig. Een paar jaar geleden zag je dat ook. Marco Borsato zorgde met Rood in zijn eentje dat de Nederlandse markt 33 procent van het totaal innam.” Het lijkt erop dat vooral de rijpere muziekliefhebber zijn portemonnee getrokken heeft. De grootverkopers in 2007 waren onder meer Katie Melua, Blof, Paul de Leeuw, Michael Bublé en André Hazes, stuk voor stuk artiesten die een ouder publiek aanspreken.