Leon Ramakers (ex-MOJO): "Mensen maken zich veel te druk over kleine dingen" Leon Ramakers (ex-MOJO): "Mensen maken zich veel te druk over kleine dingen"

Platenmaatschappijen moeten vooral doen waar ze goed in zijn

Leon Ramakers (ex-MOJO): "Mensen maken zich veel te druk over kleine dingen"

Platenmaatschappijen moeten vooral doen waar ze goed in zijn

"Wij zijn oud genoeg om te zeggen wat we willen", vindt Leon Ramakers. De oud-directeur van MOJO maakte er tijdens het seminar met zijn Britse vriend Ed Bicknell (succesvol manager van onder meer Dire Straits) dan ook een vermakelijk uurtje van tijdens de 'Noorderslag In Interview'-seminar.
"De enige seminars die je bijblijven zijn die waarin een beetje gelachen kan worden."

Platenmaatschappijen moeten vooral doen waar ze goed in zijn

Leon Ramakers (60) was jarenlang eigenaar van MOJO Concerts en geldt als een van de meest succesvolle mensen in de Nederlandse muziekindustrie. Tegenwoordig is hij alleen nog als adviseur aan het bedrijf verbonden. "Ik ben totaal niet meer belangrijk", zegt Ramakers. "Ik vind het leuk dat mensen mij nog vaak om advies vragen. Dan vertel ik hoe ik vergelijkbare dingen in het verleden deed. Ik zeg dan wel altijd: 'Zie het als een historisch feit en gebruik mijn advies niet als een van de dragers van je beslissing.'"

Ramakers kwam op uitnodiging van Ed Bicknell naar Noorderslag. "Hij wilde alleen komen als hij mij mocht interviewen." Normaal gesproken komt Ramakers niet naar Noorderslag. "Er zijn te veel mensen die ik liever niet tegenkom. Te veel wannabe's." Toch is Ramakers redelijk positief over de huidige staat van de muziekindustrie. "Iedereen verdient geld. Er wordt veel geklaagd in de muziekindustrie, maar eigenlijk gaat het helemaal niet zo slecht. Universal Nederland draait nog altijd omzetten waar MOJO een puntje aan kan zuigen."

Kritiek is er ook. Volgens Ramakers is er veel te vaak drukte om niets: "Mensen maken zich ongelofelijk druk om kleine dingen en over dingen waar ze niets aan kunnen doen. Neem nou de hele heisa rond secondary ticketing (het voor veel geld doorverkopen van tickets op internet). Daar kun je heel weinig aan veranderen, tenzij de VN zich ermee gaat bemoeien. Veel mensen laten zich meeslepen door de hype van de dag. Platenmaatschappijen moeten weer gewoon gaan doen waar ze goed in zijn: goede schrijvers aan goede artiesten koppelen, muziek uitbrengen. Ze hebben alle signalen genegeerd dat digitale distributie essentieel zou worden. Alsof er een vrachtwagen recht op je afrijdt en je weigert opzij te stappen."

Ramakers: "De muziekindustrie heeft de mond vol over zogeheten 360 deals. Een platenmaatschappij wil niet alleen meer geld verdienen aan cd-verkopen, maar ook aan bijvoorbeeld merchandize en ticketverkoop. Terwijl je aan merchandize nauwelijks iets kunt verdienen. Het gaat om de grote getallen. Bedenk wel: als jij geld wilt verdienen aan de T-shirts van De Dijk, zul je ze daar wel eerst voor moeten betalen. Je zult net zien: als een act groot genoeg wordt om daar toch geld mee te verdienen, komt er natuurlijk weer een nieuwe manager die heel andere ideeen heeft."

"Madonna heeft onlangs zo'n deal voor tien jaar gesloten met concertpromotor Live Nation. Het is lastig in te schatten of Madonna tussen haar 52ste en 62ste levensjaar 120 miljoen dollar op gaat brengen. Ik betwijfel het, maar we moeten het zien. Wat me ook opvalt is dat weinig mensen proberen te doen wat goed is voor de industrie. Iedereen denkt aan zichzelf en daardoor worden veel goede plannen geblokkeerd."

Voor 2008 verwacht Ramakers dat de ticketprijzen hoog blijven. "Die zijn de afgelopen jaren sterk gestegen. Wij hebben er als MOJO lang voor kunnen zorgen dat Nederland relatief goedkoop bleef. Ik mag dat woord niet zeggen, maar dat komt doordat we een monopolie hebben. De laatste jaren lukt dat niet meer: artiesten slaan anders Nederland gewoon over. De macht is aan het talent en dat beseffen ze zich maar al te goed. Kaarten voor Neil Young kosten nu 140 euro. Daar kan de gemiddelde vader niet zomaar even zijn zoon mee naartoe nemen. Ik vind dat jammer."

Voor MOJO verwacht Ramakers op de korte termijn geen grote concurrentie. "Om echt mee te kunnen spelen heb je een investering van tientallen miljoenen nodig." Betekent dat ook dat een bedrijf als The Alternative, geleid door oud MOJO-coryfee Willem Venema, kansloos is? "Dat mag je uit mijn woorden opmaken ja. In elk geval wel als het gaat om internationale acts."

Nu op 3voor12