Goud Graven met Blaxtar: Dizzee Rascal, Alain Clark en Roots Manuva

“Van Dizzee Rascal ben ik verschrikkelijk veel gaan houden”

Rapper Blaxtar heeft het druk. Zijn nieuwe album Chronozbaal ligt sinds vorige week in de schappen, zijn drie releaseparties heeft hij er net opzitten en vandaag is het officieel gemaakt: hij staat op 5 maart in het voorprogramma van Lil Wayne in de HMH. Voor 3VOOR12 graaft hij naar goud in het archief. “Roots Manuva denkt out of the box. Ik ook. Dat moet ik van mezelf.”

“Van Dizzee Rascal ben ik verschrikkelijk veel gaan houden”

Anderhalf jaar na zijn debuut Ozmoses komt Blaxtar met een opvolger: Chronozbaal. “Een totaal andere plaat”, zegt hij. “Dit album gaat over persoonlijke issues, problemen met mijzelf en over de bewustwording van impulsen die je toekomen, die onderdeel uitmaken van je meningsvorming.” Afgelopen weekend had hij drie releaseparties in drie verschillende steden. “Een hele onderneming, maar het was het waard. Er zijn veel mensen op af gekomen en ik heb veel positieve reacties gekregen. Het is zeker voor herhaling vatbaar.” De drukte is nog niet voorbij. Over twee weken vliegt hij naar Afrika voor de Virus Free Generation Hiphop tour, waar hij samen met een lokale rapper drie tracks zal opnemen. Daarna vliegt hij direct door naar New York voor vakantie, “althans, dat is wel de bedoeling”, om vervolgens precies op tijd terug te zijn voor zijn eerste grote optreden sinds de release: op 5 maart staat hij in het voorprogramma van Lil Wayne in de HMH. Blaxtar zet zijn vijf favoriete fragmenten uit het 3VOOR12 archief op een rij.

Dizzee Rascal op Lowlands 2004
“Vanuit het niets was hij er, Dizzee Rascal. Ik ben verschrikkelijk van hem gaan houden, maar voor some reason krijg ik hem niet te spreken of te zien. Vorig jaar ben ik speciaal voor hem naar Lowlands gegaan, maar ik kwam net te laat aan. Zijn sound is vies, ruig, maar tegelijkertijd ook ritmisch. Hij is de meest boeiende persoon die ik ken. Ik wil hem graag een keer spreken. Waarom? Daar kan ik moeilijk een vinger op leggen. Zijn materiaal zit productioneel best simpel in elkaar, maar zo voelt het niet. Hij maakt iets in mij los. Het is zijn benadering van muziek. Dizzee Rascal is echt van de straat, maar je merkt een duidelijke groei.”

Alain Clark en band live op Noorderslag 2008
“Alain Clark is een goed voorbeeld van een volhardende artiest die zijn talent gebruikt waarvoor het bedoeld is. In zijn vroegere Nederlandstalig werk zaten al soulinvloeden. Nu hij in het Engels zingt komen die pas echt goed tot uiting. De twee singles van zijn nieuwe album vind ik allebei geweldig. Die doen niet onder voor internationale hits. Het hele album heeft internationale potentie. Ik hoop dat zijn label er raad mee weet. Zijn optredens zijn heerlijk om naar te kijken. Toevallig zag ik hem gisteren in de tram. Ik wilde hem best aanspreken, maar ik zat te ver van hem vandaan om het natuurlijk te laten lijken.”

Blaxtar - Machtsmisbruik live op Lowlands 2007
“Op Lowlands was de vuurdoop van Machtsmisbruik. Hier speelden we het nummer voor het eerst voor een publiek. Dit optreden zal ik me nog lang herinneren. Een nieuwe track spelen in een volle tent… het was spannend, maar de reacties waren heel goed.”

Pete Philly & Perquisite met bigband op Lowlands 2006
“Pete Philly & Perquisite is de eerste hiphop act die het internationaal goed aanpakt. Zelfs Postmen heeft het niet zo ver geschopt. Ze hebben een eigen genre gevormd. Hier spelen ze met een bigband, wat een geheel andere dimensie aan de muziek geeft. Of het nu nog wel hiphop is? Een purist zou zeggen van niet. Maar hiphop is geen muziekstijl, het is een levenspatroon. Een milieu dat een voedingsbodem is voor de muziek. Het is een bepaalde vibe die het hiphop maakt en die vibe zit hier zeker in.”

Roots Manuva live in Paradiso 24-3-2005
“Roots Manuva is UK hiphop. Hij heeft bewuste lyrics, ze gaan écht ergens over. Zijn producties zijn niet doorsnee, maar eerder vreemd. Hij denkt out of the box. Dat vind ik interessant. Zelf doe ik dat ook. Ik moet dat van mezelf. Ik heb nooit de drang gehad met de mode mee te lopen. Ik draag wat me staat. Dat geldt ook voor mijn muziek. Veel mensen maken muziek binnen een bepaald stramien. Persoonlijk vind ik het niet boeiend om daar naar te luisteren.”