In 2005 zet Sony BMG het indielabel Red Ink op, om de waardevolle kruimels binnen het bedrijf een plek te kunnen geven. Bands die net te klein zijn voor grote maatschappij kregen zo toch onderdak in de Benelux. Maar nu, een kleine drie jaar later, gaat de kruimeldief er over heen. Red Ink is opgeheven. General manager Albert Grootoonk legt uit: “Vanuit het Verenigd Koninkrijk is de focus beknopter geworden. Ze tekenen nog wel bands, maar wachten nu eerst totdat ze succesvol zijn alvorens ze de bands hierheen laten komen. Uiteindelijk werden alleen nog bands doorgespeeld die al groot zijn en daardoor niet meer geschikt voor Red Ink. Er kwam steeds minder binnen, waar we aan konden sleutelen.”
Ondanks het korte bestaan, is het label volgens Grootoonk zeker vruchtbaar geweest. “Binnen Sony is meer ruimte en tijd geweest voor kleinere bands”, zegt Grootoonk. We hebben de afgelopen jaren flink mogen stoeien met bands als The Coral, The Manics en Groove Armada. In die zin heeft het dus absoluut een meerwaarde gehad.”
Het goede nieuws is: eigenlijk verandert er niets. In ieder geval niet voor de werknemers, want die schuiven door naar het moederbedrijf. En de bands die bij het label zitten, daar blijven ze volgens Grootoonk gewoon mee doorgaan. “De kleinere bandjes blijven prioriteit. We hebben goed in de gaten dat zij de toekomst van de onze platenmaatschappij zijn. We willen niet alleen dat topacts als Shakira en Jennifer Lopez goed scoren, maar ook dat de kleinere bands iets van twintig duizend platen zullen verkopen.”
De pitch die Red Ink samen met Lopend Vuur is gestart, blijft bestaan. De winnaar krijgt alsnog een contract bij Sony BMG.
In Duitsland blijft Red Ink bestaan, in zowel Engeland als Australië is Red Ink al eerder gestopt.
Luister naar het gehele interview met Albert Grootoonk in Dubbel Check