Entertainmentblad Off The Record wil grootste van Nederland worden

“We branden cd’s niet af, we zijn opbouwend positief”

Terwijl dalende verkoopcijfers in de tijdschriftenbranche aan de orde van de dag zijn, waagt uitgeverij BCM zich toch aan een nieuwe titel: Off The Record. Het popblad wil de grootste van Nederland worden. Het eerste nummer richt zich daarom niet voor niets op grote namen.

“We branden cd’s niet af, we zijn opbouwend positief”

In het heersende klimaat van dalende oplagecijfers brengt uitgeverij BCM, onder meer van Jazzism, een nieuw popblad op de markt: Off The Record. Popjournalist Jean Paul Heck is de aangewezen hoofdredacteur. Hiervoor moet hij veel werk opzij zetten. Voor Telegraaf en Jazzism blijft hij schrijven, maar verder zal hij alle tijd stoppen in zijn nieuwe taak: van Off The Record het grootste entertainmentblad van Nederland maken.

Want dat is het doel van het blad, de mainstream bereiken. “Ga eens naar de grote concerten toe, van bijvoorbeeld Anouk”, vertelt Heck. “Die bezoekers kopen geen bladen, omdat voor hen geen popblad bestaat. Verhalen en interviews die zij willen lezen, staan verspreid in verschillende dagbladen. Wij willen die verhalen bundelen in één tijdschrift.” Het is ook om die reden dat Heck juist veel gerenommeerde dagbladjournalisten om zich heen heeft verzameld. Hij mocht zijn eigen club samenstellen en iedereen die hij benaderde reageerde enthousiast. Zo hebben Jan Vollaard, Gijsbert Kamer, Bart Wijlaars, Leon Verdonschot en Saul van Stapele zich aangesloten.

Off The Record is een samenwerking tussen uitgeverij BCM en vanLeest. Laatstgenoemde is de sponsor. Dat betekent volgens Heck niet dat de platenboer ook de inhoud van het blad bepaalt. “We publiceren alleen hun zogenaamde Droomlijst, verder zijn we vrij in wat we schrijven. De redactie is volledig onafhankelijk.” Toch heeft vanLeest een zeker belang in deze samenwerking: dvd’s en cd’s zullen een minimale plek krijgen in het blad. Daarbij zullen  recensies nooit negatief zijn. “Daar doen wij niet aan”, zegt Heck. “We branden albums niet af, we zijn opbouwend positief. Wij hoeven consumenten niet te vertellen wat vreselijk is. Dat weten ze al, of dat lezen ze wel in andere media.”

In het eerste nummer staan exclusieve interviews met Lenny Kravitz, Counting Crows, The Black Crowes, Mary J. Blige en John Travolta. Heck geeft toe, het zijn geen namen die je snel met het nieuwe clubje journalisten in verband brengt. “We hebben bij deze uitgave ons vooral gericht op de grote namen. We zullen niet de scherpe rand opzoeken, zoals Oor dat doet. We willen niet die signaleringsrol op ons nemen, toch schuwen we nieuwe muziek niet. We zullen elk nummer zeker vier a vijf jonge bands bespreken.”

Het eerste nummer is dus misschien wat gedateerd, het volgende nummer zal actueler én breder zijn. “We willen veel meer op de Engelse en Amerikaanse manier werken, zoals Spin. We richten ons niet alleen op muziek, maar ook op films en games.” Off The Record start met een oplage van 40.000. Aan het einde van dit jaar moet die zijn gestegen naar 65.000.

Het blad kan tegen een stootje. Heck zegt dat er genoeg geld is om het een tijd vol te houden. Dit jaar zal Off The Record zes keer verschijnen. Begin maart ligt het eerste nummer in de winkel voor 3,95.