at the close of everyday gaat voor zilver

“Niemand wint alleen goud, dat is een illusie”

Begin maart brengt at the close of everyday een nieuw album uit: Troostprijs. De volgende in lijn om een Radioheadje te doen, ziet de band niet zitten. Daarvoor hecht de band nog te veel waarde aan de fysieke versie. Maar het is ook hen duidelijk dat er iets moet gebeuren om de cd-verkoop boven water te houden. Daarom: wordt lid van het silverteam.

“Niemand wint alleen goud, dat is een illusie”

“De hoofdprijs win je er niet mee”, waarschuwt at the close of everyday drummer/zanger Minco Eggersman. Begin maart brengt de band een nieuw album uit: Troostprijs. In een veranderde muziekindustrie beseft zowel de band als hun platenlabel Volkoren dat de gebruikelijke promotiewegen niet langer soelaas bieden. Een Radioheadje zagen ze niet zitten, daarvoor hecht de band nog te veel waarde aan de fysieke versie. Om toch een tevreden aantal cd’s te kunnen verkopen, zet at the close of everyday een silverteam in. Een soort Veronica promotieteam van vroeger, maar dan zonder ingehuurde chicks, maar met betrokken vrijwilligers, om het nieuwe album te promoten.

Via de website van de band kun je lid worden van het team, waarna je posters en stickers krijgt opgestuurd om overal in je buurt op te hangen en te plakken. Het team moet niet alleen voor naamsbekendheid en een verkoopstimulans zorgen, maar volgens Eggersman ook voor teambuilding. “Leden zullen sneller een band krijgen met de plaat.”

Het silverteam is een goed doordacht marketingplan. Het album Troostprijs ligt in de lijn van de vorige albums. “Het gaat over zaken in het leven die tegen kunnen vallen, die anders lopen dan verwacht en uiteindelijk toch meevallen”, vertelt Eggersman. En vandaar ook de naam silverteam. Want een goldenteam bestaat volgens Eggersman niet. “Dat is een illusie, niemand wint alleen maar goud. We willen het realistisch houden.”

Er vindt geen strenge selectie plaats. “We willen alleen graag weten wat de motivatie van de aanmelders is, wat de plannen zijn en we vragen ze een foto van het resultaat sturen. We hebben liever niet dat de posters alleen als behang worden gebruikt.” Maar: wie goed doet, goed ontmoet. Onder de teamleden verloot de band gratis kaarten.

Het silverteam groeit gestaag en breidt zich ook al over de grens uit. Vanuit alle uithoeken ontvangt de band mailtjes met de vraag om posters en stickers. Zelfs uit Montreal is een verzoek gekomen. De band is gestart met vijfhonderd posters, het bijdrukken is inmiddels begonnen.

Het silverteam is een testcase. De bedoeling is om voortaan rondom elke nieuwe release een soortgelijke actie te plannen. Eggersman beaamt dat het alleen het positieve effect van deze test moeilijk meetbaar is. “Het is inderdaad moeilijk om erachter te komen of het zin heeft gehad. Maar als ik merk dat veel mensen er over praten, de posters kennen het album hebben, dan is dat volgens mij wel een goed teken.”