Afgelopen zaterdag begon de voorverkoop van het Roadburn in april 2009. Binnen 45 minuten waren alle kaarten verkocht. Goed nieuws voor de organisatie, zou je denken. Zeker na de zware tegenslagen tijdens de laatste editie, toen daags voor het festival headliner CelticFrost uit elkaar ging en ook Electric Wizard afzegde. “We zijn er ook erg trots op, het is een hele prestatie”, zegt organisator Walter Hoeijmakers. Toch houdt hij er een dubbel gevoel aan over.
Diezelfde ochtend om tien uur doken de eerste kaarten alweer op via secondary ticketsites, voor bedragen variërend tussen de 200 en 350 euro. De normale prijs voor een ticket is 100 euro voor drie dagen. Van de in totaal 1750 verkochte tickets, heeft Hoeijmakers er zo’n 150 elders op het internet getraceerd. Het festival is duidelijk het slachtoffer geworden van secondary ticketing. “Voor een niche festival als Roadburn hebben we er deze editie exceptioneel veel last van. Het lijkt wel om een concert van Metallica te gaan.”
De organisatie had een max van zes kaarten per persoon aan de ticketverkoop verbonden. Dat blijkt achteraf geen goede keuze te zijn geweest. Hoeijmakers: “We hebben daar lang over vergaderd. Roadburn heeft een sterke aanhang in het buitenland, mensen komen in groepsverband naar Tilburg toe. Door twee tickets per persoon aan te bieden, zou ik ze het te moeilijk maken.”
Mailtjes van vaste, desperate bezoekers zonder ticket stromen nu bij Hoeijmakers binnen. Ze reageren emotioneel, maar ook verontwaardigd. Ze hopen dat Hoeijmakers stappen onderneemt richting de secondary ticketsites. “Ik sta machteloos. We kunnen hier niets tegen doen, daarvoor ontbreekt de nodige wetgeving. Naar een grotere zaal verplaatsen is ook geen optie. Roadburn is verbonden aan 013. Verhuizen willen we niet.”
Voor de toekomst wordt al nagedacht over een ander ticketsysteem. “We denken er aan om registratie vooraf verplicht te stellen, of misschien wel de tickets alleen nog maar via ons eigen netwerk te verkopen.”
Snelle uitverkoop Roadburn geeft organisatie dubbel gevoel
Honderden kaarten na uur al te koop via secondary ticketsites
Kaarten voor Roadburn 2009 waren afgelopen zaterdag binnen 45 minuten verkocht. Maar een kwartier later doken al snel honderden tickets alweer op via secondary ticketsites, voor bedragen oplopend tot 350 euro. Roadburn is slachtoffer geworden van secondary ticketing. “Vaste bezoekers zonder ticket vragen me stappen te ondernemen, maar ik kan hier niets tegen doen.”