Nieuwe dienst Twones registreert streaming muziekgebruik

“Mp3’s worden steeds minder belangrijk”

Atze de Vrieze ,

De nieuwe online muziekdienst Twones registreert alle muziek die een gebruiker afspeelt. Niet alleen mp3's op je computer, maar ook tracks op YouTube, MySpace en de 3VOOR12 Luisterpaal. De profielsite van de toekomst?

“Mp3’s worden steeds minder belangrijk”

Zou het niet handig zijn als je Last.fm account niet alleen de tracks registreert die je op je computer speelt, maar ook YouTube? En MySpace? En natuurlijk de 3VOOR12 Luisterpaal? De Nederlandse online muziekdienst Twones hoopt dat gat te gaan vullen. Een speciale webapplicatie registreert de plays op meer dan twintig verschillende online players.

Deze week is Twones officieel de ‘private bèta’ fase ingegaan. Een gelimiteerd aantal gebruikers mag de dienst al gaan gebruiken, en de makers helpen bij de ontwikkeling. Het moet de ultieme digitale cd-kast worden, een compleet overzicht van je muziekgebruik. “iTunes beslaat zo’n 40% van het muziekgebruik”, zegt een van de oprichters Tim Heineke. “Dat is veel, maar de andere diensten zijn bij elkaar opgeteld groter. We gaan er vanuit dat online locaties steeds belangrijker zijn en mp3’s er steeds minder toe doen.”

Twones wil de muziekprofielsite van de toekomst zijn. MOJO Concerts gelooft daar in elk geval in. Leden van de directie en het management investeerden in het startende bedrijf en MOJO verbindt zijn Lowlands festival eraan. Eerder dit jaar was Twones finalist op de muziekbeurs Midem en onlangs koos de toonaangevende website Techcrunch de muziekdienst als één van de beste 100 startups van dit moment.

Wat Twones voor ogen heeft, gaat inderdaad een stap verder dan wat er nu al is. Twones lijkt sterk op Last.fm, een site die de laatste jaren een enorme vlucht heeft genomen. Die profielsite heeft inmiddels miljoenen users, die in hun profiel bijhouden welke muziek ze afspelen op hun computer en/of muziekspeler. Last.fm houdt daarvan statistieken bij en biedt radiostations aan op basis van de muzieksmaak van zijn gebruikers. Volgens veel kenners zijn dergelijke streaming diensten de toekomst. De online streamdiensten Twones is alleen een verzamelaar van materiaal dat al op internet te vinden is, het biedt zelf geen muziek aan. In de definitieve versie van de site komt wel een player waarin favoriete songs die online beschikbaar zijn – bijvoorbeeld in YouTube of MySpace – te beluisteren zijn.

Nog een belangrijk verschil: waar Last.fm min of meer automatisch werkt, komt bij Twones een actievere benadering kijken. Last.fm gaat er vanuit dat wat je het meest draait, automatisch ook je favoriete muziek is. Op Twones moet je zelf je afgespeelde tracks toevoegen aan je bibliotheek. Precies zoals je zelf je favoriete webpagina’s opslaat als bookmarks. Het is een bewuste keuze, maar wel een waar Twones zelf kennelijk nog niet helemaal zeker van is. Het is immers specifieker, maar ook meer werk. “Dat is wel een zwakke kant aan Twones”, geeft Heineke toe. “Mensen moeten bereid zijn om actief aan hun profiel te werken.”

Voorlopig is nog de vraag of Twones een succes wordt. Het belangrijkste element voor het succes van een profielsite is moeilijk te voorspellen: bereikt de site een kritische massa? Hoe meer vrienden een profiel bij een bepaalde site hebben, hoe interessanter is het is om zelf ook een account aan te maken. Over ongeveer drie maanden moet de site af zijn, en tot die tijd is er nog veel werk te verrichten. Zo is het nog vrijwel onmogelijk om vrienden te vinden, zeker als je hun gebruikersnaam niet kent. De statistieken van de muziekgebruik zijn nog zeer beperkt, van een player is nog geen sprake en veel andere functies werken nog niet of onduidelijk. “De komende maanden gaan we heel veel fouten verbeteren”, zegt Heineke. “Maar uiteindelijk moet Twones de ideale plek zijn om muziek te ontdekken. En daarnaast is het ook de ideale plek om nieuwe plekken te ontdekken waar je nieuwe muziek kunt horen.”