Aan het rijtje Radiohead, Prince, NIN, Mercury Rev en The Charlatans kan sinds gisteren ook Bloc Party worden toegevoegd. Vanaf donderdag is het derde album Intimacy, ruim twee maanden voor de fysieke release, online te koop. Elk van de revolutionaire releases van de genoemde bands kende weer andere details. Feit is dat labels, distributeurs en platenzaken steeds vaker worden geconfronteerd met promotionele constructies waar ze lang niet altijd beter van worden. En de consument? “De goegemeente zal pas merken dat er een nieuwe Bloc Party is, wanneer wij onze machine starten. Over twee maanden ligt het album in de winkels,” aldus Michiel Boesten van distributeur V2.
Boesten is niet blij met de gang van zaken rond Intimacy, maar noemt de ontstane situatie een uitdaging. “Het is natuurlijk niet de eerste keer. Bij Radiohead pakte het uiteindelijk juist positief uit. We zullen af moeten wachten of dat bij Bloc Party ook het geval is.” Boesten merkt op dat vooral de winkels niet blij zijn met de strategie van de band. Concerto inkoper Jorn van der Linden beaamt dit. “Ik kan onze klanten nu niet aan de plaat helpen, dat is het meest vervelend. Ik zie dit niet als de toekomst. Dit is het heden.” Van der Linden schat dat normaal rond de honderd exemplaren van het album in Concerto zouden worden verkocht “maar het vorige album is dik geflopt. Ik moet nog horen of dit wat is.”
V2 zegt over enkele weken wel een reguliere promocampagne te willen starten. “In dit geval staan er op de fysieke plaat nummers die niet op de online release te vinden zijn. Daarnaast ligt er vanaf 27 oktober ook een exclusieve digipack in de winkels. De band komt zeer waarschijnlijk ook naar Nederland voor interviews.” Boesten geeft toe geen cent te zien van de online release van het album, maar maakt zich nog niet ongerust. “Het is een teken van deze tijd. Van de vergelijkbare stunt van The Charlatans heeft echt niemand wakker gelegen. Het unieke gaat er natuurlijk wel vanaf.” Naar verluidt heeft Bloc Party het beste nummer van Intimacy bewaard voor de fysieke versie van het album.
Boesten snapt wel waarom bands kiezen voor een dergelijke strategie. “Je plaat is klaar. Dan wil je dat mensen hem horen, ik snap dat wel. Ook is het een middel tegen het lekken van de nummers. Maar ik denk niet dat veel bands in de toekomst kunnen blijven kiezen voor deze aanpak.” Het lijkt onvermijdelijk dat de muziekpers nu met de plaat aan de haal gaat. “Ik verwacht niet dat er twee maanden gewacht wordt nee. Laat ik het zo zeggen: de nieuwe Bloc Party is uit. Zo simpel is het.”
Rushrelease Bloc Party: zegen of vloek?
…en voor wie?
Ruim twee maanden voor de fysieke release is Intimacy, het derde album van Bloc Party, via de eigen site te koop. Leuk voor de fans, maar de distributeur en platenzaken schieten zo flink mis. Of valt het allemaal wel mee?