Excelsior, V2 en PIAS beginnen boekingskantoor De Harmonie Excelsior, V2 en PIAS beginnen boekingskantoor De Harmonie

Leon Happé (PIAS): “Er is ruimte aan de onderkant”

Excelsior, V2 en PIAS beginnen boekingskantoor De Harmonie

Leon Happé (PIAS): “Er is ruimte aan de onderkant”

Platenlabels Excelsior, V2 en PIAS beginnen samen boekingskantoor De Harmonie. Het bedrijf focust zich voornamelijk op de onderkant van de markt. “We willen een platform bieden voor beginnende bands, die met moeite een boeker kunnen vinden”

Leon Happé (PIAS): “Er is ruimte aan de onderkant”

“Een platform bieden voor beginnende bands, die met moeite een boeker kunnen vinden”, dat is volgens Leon Happé van platenmaatschappij PIAS de insteek achter het nieuwe boekingskantoor De Harmonie. PIAS richt het bedrijf op samen met collega-labels V2 en Excelsior. Opvallend, want het boeken van bands is net een andere tak van sport dan het verkopen van platen. “Het schuurt wel aan tegen wat wij normaal gesproken doen”, zegt Happé. “We willen een profiel neerzetten van een band. Live spelen is daar heel belangrijk voor.”

Ilana Goldstoff, afkomstig van het grotere boekingskantoor The Alternative, gaat het boekingskantoor bemannen. In eerste instantie zal ze de belangen behartigen van onder meer LPG, The Kevin Costners, Fixkes en CCC Inc, bands die ze bij The Alternative ook al onder haar hoede had. In eerste instantie zal De Harmonie zich richten op de kleinere bands, die nog geen boeker hebben. “De rosters van boekingskantoren zitten vol. Het is druk op de markt. En dus is er ruimte aan de onderkant. Het is zeker niet de bedoeling bands weg te halen bij andere boekingskantoren. Racoon en Kraak en Smaak zitten bijvoorbeeld nu bij Agents After All, Moke en Voicst bij The Alternative, dat blijft gewoon zo. Daarmee is overigens niet gezegd dat een act op De Harmonie waarmee wij veel kaartjes verkopen, automatisch naar een van de gevestigde bureaus gaat.”

Voordeel is wel dat de boekingsstrategie afgestemd kan worden op de die van de platenmaatschappij. “Uiteindelijk zijn we allebei gebaat bij een uitverkochte zaal”, zegt Happé, “maar er kunnen nuanceverschillen zitten de strategie. En met jezelf maak je natuurlijk makkelijker afspraken.” Voor het geld doen de drie platenlabels het niet, zegt Happé. “De Harmonie moet kostendekkend zijn. Het geld wordt meer en meer verdient in de live-industrie, maar niet met het soort bands waar wij mee werken.” Het doel is eerder een breed profiel neer te zetten. “Het liveplatform is op het moment ontzettend belangrijk”, zegt hij. “Als bands veel spelen, verkopen wij weer plaatjes.”

nu op 3voor12