Omzet muziekmarkt daalt 12 procent in eerste halfjaar 2007 Omzet muziekmarkt daalt 12 procent in eerste halfjaar 2007

Single nadert zijn definitieve einde

Omzet muziekmarkt daalt 12 procent in eerste halfjaar 2007

Single nadert zijn definitieve einde

In het eerste halfjaar van 2007 daalde de omzet in geluidsdragers met maar liefst 12 % ten opzichte van het eerste halfjaar van 2006. Na het rampzalige jaar 2005 herstelde de markt zich vorig jaar in eerste instantie iets, maar na een goed eerste halfjaar viel de markt in de tweede helft van het jaar ver terug. Die trend lijkt zich nu door te zetten.

Single nadert zijn definitieve einde

De muziekliefhebber heeft nog altijd de weg naar de winkel niet teruggevonden. In het eerste halfjaar van 2007 daalde de omzet in geluidsdragers met maar liefst 12 % ten opzichte van het eerste halfjaar van 2006. Na het rampzalige jaar 2005 herstelde de markt zich vorig jaar in eerste instantie iets, maar na een goed eerste halfjaar viel de markt in de tweede helft van het jaar ver terug. Die trend lijkt zich nu door te zetten.

Vooral het fenomeen single lijkt zijn definitieve einde te naderen. Het aantal verkochte singles daalde met maar liefst 37,5 %. Ook de run op muziekdvd’s is voorbij. In 2004 schaften muziekliefhebbers nog massaal beeldmateriaal van hun favoriete artiesten aan, maar ook dat aantal loopt met maar liefst 18,5 % terug ten opzichte van vorig jaar. Het enige goede nieuws is een lichte stijging in het aantal downloads (6,8 %), maar het aandeel van de downloads is nog altijd maar 4 % van het totaal.

Sinds het laatste piekjaar 1997 is de muziekmarkt alleen maar gekrompen. De entertainmentmarkt kon de omzetdaling wel compenseren met de verkoop van games. De omzet van computerspelletjes steeg met 15,5 % en maakt daarmee het verlies op muziekgebied goed. Ook dvd-films hebben licht aan populariteit gewonnen.

Brancheorganisatie NVPI spreekt over de muziekmarkt als een ‘markt in beweging’. Volgens het NVPI heeft de platenindustrie zichzelf ‘opnieuw uitgevonden’ en ‘omgevormd van een bedrijfstak die één product voortbrengt tot een multiproduct, multichannel digitale business’. Labels experimenteren met nieuwe businessmodellen om het verlies aan fysieke verkopen te compenseren.

Nu op 3voor12