Een artikel in het AD van afgelopen zaterdag heeft flinke opschudding veroorzaakt. ‘Radio 2 verdient aan promotie cd’ kopte de krant op pagina 3. Vrijwel meteen werd bekend dat er door de SP Kamervragen zullen worden gesteld aan de verantwoordelijke minister Plasterk. De verontwaardiging lijkt selectief. Wél blijft de financiële constructie dubieus.
In 2006 initieerde Radio 2 de televisie en geluidsopname van Trijntje Oosterhuis en het Metropole Orkest, die samen nummers van Burt Bacherach ten gehore brachten. Kees Toering, Radio 2 muziekmanager, zegt tegenover het ANP dat hier 40.000 euro voor de radio en 60.000 euro voor de tv is ingestoken. Deze opnames zijn uitgebracht op cd onder de naam ‘Look Of Love’ waarvan ruim 125.000 exemplaren van zijn verkocht. Een percentage van de royalties is vervolgens naar Radio 2 gegaan. Volgens Toering gaat het om een bedrag van honderdduizend euro.
Bart de Voogd, manager communicatie van onder andere Radio 2, legt uit: “Wij doen dit vaker. Het mag overigens ook gewoon. Als wij een dergelijke productie niet in gang zetten, dan gebeurt het simpelweg niet. Dit is puur uit artistieke gronden ontstaan.” In 2002 en 2005 was het de band Bløf die een vergelijkbare samenwerking met het orkest ondernam. In 2004 waren het Acda en De Munnik en naast Trijntje Oosterhuis was het de Britse Lucy Silvas, die in 2006, een alleen in Nederland uitgebrachte bonus dvd met het Metropole Orkest opnam. Hiernaast vinden drie maal per week op Radio 4 opnames plaats met het Radio Filharmonisch Orkest, waarvan de opnames ook worden uitgebracht en waar Radio 4 inkomsten uit genereert.
In de Kamervragen wordt Radio 2 verweten Trijntje meer airplay te gunnen dan artiesten waar geen financieel belang bij is. Feit is dat de plaat Radio 2 cd van de week is geweest. “Kijk, nu zal men ons moeten geloven op ons woord, maar elke andere productie waarbij Trijntje Oosterhuis samen met het Metropole Orkest nummers van Burt Bacherach ten gehore brengt, zou bij ons album van de week zijn geworden. Dit is wat onze luisteraar graag op de zender hoort.” De Voogd vervolgt: “In dit geval pakt het mooi uit en draaien we quitte, maar dit geld vloeit direct in nieuwe projecten. De commerciële belangen wegen nooit op tegen de artistieke.”
Arda Gerkens, één van de opstellers van de kamervragen reageert: “Dit is nieuwe informatie voor ons. Toch blijft het zo dat je als publieke omroep simpelweg moet voorkomen dat er ook maar sprake kan zijn van belangenverstrengeling. Als een artiest opnames koopt van een omroep, is er geen financieel belang meer bij een goede verkoop van de cd. In deze constructie is dat wel het geval. Ik kan niet controleren om welke reden de plaat op Radio 2 gepromoot is.”
In een reactie in het AD zegt een woordvoerster van het Commissariaat voor de Media dat de organisatie de contracten zal nagaan en zo nodig in actie komt. Als de afspraken niet aan de regels voldoen, kunnen er boetes worden opgelegd.
Verontwaardiging rond sponsoring Trijntje
SP: "Publieke omroep moet schijn van belangenverstrengeling voorkomen"
Radio 2 is in opspraak gekomen vanwege een constructie waarbij de zender baat had bij een goede verkoop van een album van Trijntje Oosterhuis. Deze constructie blijkt niet nieuw en heeft geen winst opgeleverd. Radio 2 is zich van geen kwaad bewust, de SP stelt kamervragen.