NLpop helpt gewone man aan een hit

NLpop: "Ik geef de gouden formule, iedereen moet zelf maar weten wat hij er mee doet"

Je hoeft geen Di-rect, Snow Patrol, nee, zelfs geen Dries Roelvink te heten om tegenwoordig een top 10 hit te scoren. Eén man kan de hitlijst al manipuleren, je moet alleen weten hoe. Blog NLpop maakt het leven van de gewone man met een diep verlangen naar een hitnotering een stuk eenvoudiger. Vanaf vandaag is op de site de cursus te volgen: Een hit scoren doe je zo!

NLpop: "Ik geef de gouden formule, iedereen moet zelf maar weten wat hij er mee doet"

Op 14 juli komt Di-Rect vanuit het niets op 2 binnen met het nummer Johnny. Een week later duikt de band terug naar 51. Sef Thissen, wie kent hem niet, en Lange Frans komen op 10 binnen met Het Zwaard van Damocles. Een week later zakken ze naar 170. De hitlijsten, er is geen pijl meer op te trekken. “Dat maakt het best spannend”, zegt Herman Roggeveen van NLpop, een weblog over de Nederlandse popscene. “Maar het zegt niets meer over wat nu populair is.” Een hit scoren is volgens hem tegenwoordig simpeler dan ooit te voren. Elke artiest zou het kunnen, de gouden formule is alleen nog niet bij het grote publiek bekend.” Daarom start hij vanaf vandaag de achtdelige cursus Een hit scoren doe je zo! Elke dag behandelt hij een methode op zijn blog.

Sinds het millennium is de verkoop van singles in Nederland gedecimeerd, vertelt Roggeveen. “Hierdoor is het voor elke artiest tegenwoordig een stuk gemakkelijker geworden een hit te scoren.” Hij wil nog niet alle stappen tot succes prijsgeven,“maar downloadmanipulatie vind ik zelf de meest spraakmakende methode. Hitparade volger Thom Visser heeft al bewezen dat het mogelijk is op deze manier een hit te krijgen. Hij kocht wekenlang voor duizenden euro’s dezelfde downloads, waaronder Jeroen van der Boom en Guus Meeuwis, en heeft zo eigenhandig de hitlijst weten te bespelen.”

Herman Roggeveen houdt sinds jonge leeftijd de hitlijsten bij. Op NLpop bericht hij elke week over de laatste verschuivingen.“Ik zag steeds vaker rare dingen gebeuren”, vertelt hij. Waarop hij heeft besloten rond te gaan bellen naar de verhalen erachter. Al deze informatie heeft uiteindelijk geresulteerd in dit stappenplan.

Het gesjoemel met de hitlijsten is niets nieuws, weet Roggeveen. “Manipulatie is sinds jaar en dag aan de orde. Ook vroeger werd al flink aan handjeklap gedaan. Het verschil met nu is, dat het tegenwoordig steeds vaker gebeurt en het ook steeds sneller zichtbaar is. Het is elke week raak, elke artiest kan op eigen houtje manipuleren.” Roggeveen noemt een hele lijst met discutabele hitnoteringen: Di-rect met Johnny, Dries Roelvink, Nick en Simon, Joling-Hazes, Wolter Kroes… “Ik verkoop dan ook geen nieuwe dingen. Alle punten zijn al gebruikt door de grote industrie. Maar voor het grote publiek is de gouden formule nog onbekend.”

Cursus is misschien een groot woord voor het stappenplan dat Roggeveen vanaf deze week presenteert, geeft de blogger toe: “Marketingtechnisch was dit een leuke manier om het verhaal te verpakken.” Roggeveen heeft nog geen plannen het stappenplan zelf in praktijk te brengen. “Ik kan niet zingen, ik speel geen instrument, maar het zou wel een mooie follow up zijn als ik zelf uit het niets in de top 20 beland.”

Vandaag is de preview op de site te lezen. Morgenochtend start deel 1, gevolgd door elke dag een deel. In deel 1 wordt het onderwerp mediaoffensief uitgebreid besproken.