Dance-Tunes zoekt de dansvloeren op in België en Frankrijk

Downloadportal wil zijn klanten steeds specifieker bedienen

De Nederlandse downloadportal Dance-Tunes probeert vanaf november ook België en Frankrijk te veroveren. De dienst voor dansliefhebbers gaat samen met partners in die landen speciale op maat gemaakte portals opzetten. "Nederlanders hebben een heel andere smaak dan Belgen."

Downloadportal wil zijn klanten steeds specifieker bedienen

De Nederlandse downloadportal Dance-Tunes probeert vanaf november ook België en Frankrijk te veroveren. De dienst voor dansliefhebbers gaat samen met partners in die landen speciale op maat gemaakte portals opzetten. “Internet is de wereld”, zegt marketing manager Olaf van den Berg van Dance-Tunes. “We hebben een punt-com-adres. Maar de site zal in elk land zijn eigen gezicht hebben. Nederlanders hebben een heel andere smaak dan Belgen.”

Dance-Tunes is bezig aan een opmars in de digitale muziekwereld. Het bedrijf werd in 2005 opgericht en heeft inmiddels een aardige naamsbekendheid opgebouwd in de danswereld. De portal richt zich op de mainstream feestganger en is nadrukkelijk zichtbaar op grote feesten van ID&T en Q-Dance. Onder het publiek van die feesten geniet het naar eigen zeggen meer bekendheid dan iTunes. Dance-Tunes probeert zo dicht mogelijk bij de dansvloer te staan. “Wij werken nauw samen met concepten als Sensation”, vertelt Van den Berg. “Compilaties van dat soort events zijn de laatste tijd steeds populairder. Je ziet dat veel bezoekers geen idee hebben wie de dj’s zijn op zo’n feest, maar een compilatie weten ze wel te vinden. Vervolgens downloaden ze een aantal tracks of het hele album.”

België en Frankrijk hebben hun eigen feesten en hun eigen helden en bezoekers uit die landen krijgen een site die op hun wensen afgestemd is. Niet onbelangrijk: de portal wordt aangeboden in de taal van het land. “België heeft nog geen vergelijkbaar platform”, zegt Van den Berg. “ITunes heeft daar 95% van de markt in handen.” De afstemming van Dance-Tunes op deze doelgroep past in de ontwikkeling van Dance-Tunes: “Wij denken dat het nog veel specifieker wordt. In Nederland doen we bijvoorbeeld veel voor de achterban van Q-Dance. Dat is een fanatieke groep liefhebbers van de hardere stijlen, die niets moet hebben van de house en electro die bij Dance-Tunes het populairst is. Voor die liefhebbers ontwikkelen we Q-Tunes, met een eigen gezicht en een eigen nieuwsbrief.”

De lokale insteek is essentieel, maar ook de bovenkant verliest Dance-Tunes niet uit het oog. In de huidige markt is het belangrijk om zo groot en bekend mogelijk te zijn. Alleen dan kun je alle artiesten en labels aanbieden die je wilt. “Toen we drie jaar geleden begonnen zeiden veel labels: ‘kom maar terug als je groot bent.’” Uitbreiding naar andere landen zal dan ook ongetwijfeld volgen. Australië wordt het volgende doel.