Harry Mulisch’ wondere zinnebeelden op powerchords, dat trekt niet vanzelf volle zalen. Daar is menig programmeur het over eens. Onder de naam Special FX werken daarom vanaf maart zeventien poppodia, waaronder Paradiso, 013 en Paard van Troje, samen om zogenaamd experimentele producties te promoten. In de hoop dat er meer publiek komt opdagen. “Vooral de naam moet daarvoor zorgen.”
Met een experimentele productie doelt Special FX op cross-overs van ‘tegenovergestelde soorten muziek’ maar ook van muziek met andere disciplines als theater, film en poëzie. Een voorbeeld hiervan is het rock ON roll stories, dat verleden week de eerste Special FX avond verzorgde. Hierbij werpt een steeds wisselend groepje oudgedienden uit de vaderlandse popscene (waaronder Def P, André Manuel, Ellen ten Damme) licht op hun ervaringen met sex, drugs en rock ‘n’ roll.
“Het is voor het eerst dat verschillende podia samenwerken om experimentele producties te promoten”, zegt Loes Wagenmaker, interim directeur van het Utrechtse poppodium Ekko en drijvende kracht achter het project. “Voorheen waren ze al te zien onder verschillende namen, maar daardoor waren ze niet herkenbaar voor het publiek. Wij willen met Special FX één naam brengen, waarbij mensen weten wat hen te wachten staat.”
En mocht je op je drumstel willen soleren onder ‘Driving Miss Daisy’, nu kan het. Iedereen, niet louter productiehuizen, kan met een productie bij Special FX aankloppen. “Het mag van alles zijn, zolang het maar binnen de opzet valt.” Special FX houdt vier keer in het jaar een selectieronde, de eerste zit er inmiddels op. “Er werden zo’n vijftig voorstellen ingeleverd. Maar daar zaten ook dingen tussen als een popbandje met elektro-invloeden. Dat is niet de bedoeling. Als ze tussen de nummers gedichten gingen voordragen had het in principe gekund, maar het moet ook niet te gemaakt worden.”
Het project heeft vooralsnog een looptijd van drie jaar. “Het is afwachten wat er gebeurt. We hopen dat de naam gaat leven. Al kan het ook zo zijn dat de opgezette structuur handig blijkt voor een andere soort samenwerking.”
Special FX: nieuw keurmerk voor 'tegenovergestelde muziek'
Zeventien poppodia experimenteren met het winnen van publiek
Experimentele projecten trekken doorgaans weinig publiek. Vaak is er geen geld voor promotie of zijn de geprogrammeerde acts simpelweg te obscuur. Daarom komen zeventien poppodia met Special FX: een keurmerk waarbij het publiek weet wat hen te wachten staat. Op den duur moet die naam mensen naar de zalen gaan lokken.