Bitterzoet zoekt de branding op Bitterzoet zoekt de branding op

Amsterdamse club koopt strandtent Timboektoe in Wijk aan Zee

Bitterzoet zoekt de branding op

Amsterdamse club koopt strandtent Timboektoe in Wijk aan Zee

Bitterzoet heeft de zomer al in de bol. De Amsterdamse club heeft strandtent Timboektoe in Wijk aan Zee gekocht om ook daar in het zomerseizoen dansavonden en optredens te houden. En dan zijn er nog plannen voor een eigen productiehuis en meer Bitterzoetafsplitsingen elders in het land. Programmeur Joris Bakker: "Een Bitterzoet branding zou te gek zijn."

Amsterdamse club koopt strandtent Timboektoe in Wijk aan Zee

Bitterzoet zoekt het zout van de zee op. De Amsterdamse club heeft krap vier jaar na de opening de strandtent Timboektoe in Wijk aan Zee aangekocht en gaat daar vanaf 7 april een programma neerzetten. “We gaan er rocken en leuke, interessante dingen doen met dj’s en akoestische sessies”, zegt eigenaar en programmeur Joris Bakker. “Dat moet je wel anders benaderen, want er heerst sowieso een heel andere vibe dan in een nachtclub. Mensen hoef je verder eigenlijk niet te trekken, die zijn er al als het tenminste mooi weer is en niet regent.”

De bouw van een nieuw strandpaviljoen naast het bestaande tentje is nog in volle gang. “Timboektoe was een heel klein holletje, het nieuwe paviljoen is groot genoeg om een podium in te bouwen”, vertelt Bakker. “Dat is ook gewoon een oude bak hoor, dus de nonchalante sfeer van Timboektoe blijft er beslist hangen. Dat is voor de surfers die er komen en voor ons heel belangrijk. Surfachtige dingen zullen er ook beter tot z’n recht komen dan in de Bitterzoet. Xavier Rudd bijvoorbeeld, of The Black Seeds en The Anaconda’s. Ook een avond als Subbacultcha moet er kunnen. We praten er al over, om op een dag eens zeven bandjes in twee zaaltjes neer te zetten.”

Wijk aan Zee, een van de achtertuinen van Amsterdam is nog een aardig eindje rijden vanaf de hoofdstad. Om Bitterzoet-gangers makkelijk kennis te laten maken met Timboektoe, heeft Bakker busdiensten in gedachten. “Gewoon opstappen voor de Bitterzoet en uitstappen aan het strand, concert kijken of een feestje meepakken en dan weer terug.”

Vanaf 1 april gaat het nieuwe Timboektoe een weekje proefdraaien, om op 7 april met een stevig strandfeest open te gaan. Het seizoen loopt vervolgens tot en met eind oktober. Bakker geeft zichzelf de tijd om de strandtent met Bitterzoetformule tot volle wasdom te brengen. “Het is zeker een meerjarenplan. Bitterzoet is aan het eind van deze maand vier jaar bezig en nog steeds heb ik het niet rond zoals ik het zou willen hebben.” Toch steekt hij volop energie in nieuwe projecten terwijl de oude nog volop in ontwikkeling zijn. “Als programmeur is het fijn dat je meerdere plekken hebt. Ik zie het eerder als een aanvulling, waarover ik die energie kan verspreiden.”

Bakker krijgt het kortom loeidruk, en niet alleen met het programmeren van de Bitterzoet en Timboektoe. Het Theater Bitterzoet, boven de club, is namelijk een productiehuis gestart. “Het was altijd al een grote wens van me om de film The Breakfast Club naar het nu te vertalen. Een theatergroep is er mee aan de slag gegaan en de repetities zijn inmiddels bezig. Ik hoop dat we de wijde wereld in kunnen met die voorstelling en dat we meer theaterproducties per jaar kunnen maken.” De première van de voorstelling de BreakFastKlup is op 12 april in Theater Bitterzoet.

Voorlopig is de expansiedrift van Bitterzoet nog niet ten einde. Tenminste, als het aan Bakker ligt. “Ik hoop her en der een extra podium te kunnen open op andere plekken in het land. Een vriend zei laatst nog dat het misschien interessant zou zijn om te kijken of de combinatie club en theater in Utrecht mogelijk is. Een Bitterzoet branding? Nou, dat zou te gek zijn!”

Bitterzoet:

  • ding een
  • ding twee
  • ding drie

 

Nu op 3voor12