60 extra kaarten Arctic Monkeys nemen zwartverkoper wind uit de zeilen 60 extra kaarten Arctic Monkeys nemen zwartverkoper wind uit de zeilen

Melkweg past eenmalig de stadiontruc toe

60 extra kaarten Arctic Monkeys nemen zwartverkoper wind uit de zeilen

Melkweg past eenmalig de stadiontruc toe

Dat er geen domme vragen zijn, ondervonden zestig mensen die zaterdag bij de Melkweg kassa om een kaartje vroegen voor het uitverkochte concert van Arctic Monkeys. Een eenmalige actie om wanhopigen gelukkig te maken en zwarthandelaren wanhopig.

Melkweg past eenmalig de stadiontruc toe

Wie afgelopen zaterdag stoutmoedig genoeg was om tegen beter weten in toch nog een kaartje voor het uitverkochte Arctic Monkeys-concert te vragen aan de kassa van de Amsterdamse Melkweg, kreeg een rare tegenvraag: “Wil je er één of twee?” De popzaal had bewust zestig kaarten achtergehouden om de zwarthandelaren de wind uit de zeilen te nemen. En dat is gelukt, zegt Melkweg-directeur Cor Schlösser.

De kaarten waren om twee redenen achtergehouden. Mensen die normaal via de gastenlijst binnen komen, konden zo alsnog tegen betaling naar binnen. Maar er werd aan de kassa niet naar een perskaart gevraagd. Iedereen die er om vroeg, kon er een krijgen. Van half vijf tot half zes werden de eerste dertig verkocht. Schlösser: “Omdat we er geen ruchtbaarheid aan wilde geven, maakten we ons zelfs zorgen dat we die kaarten niet verkocht zouden krijgen! Dat zou wel heel suf zijn.” Om dat te voorkomen, werden de eerste kaarten al vanaf half vijf verkocht. Mensen die op dat moment aan de kassa heel voorzichtig ‘een hele rare vraag’ stelden, kregen een nog gekkere vraag terug: “Wil je er één of twee?” Schösser: “Op die manier hebben we er in een uur dertig verkocht, alleen aan mensen die het kwamen vragen. De tweede dertig werden ’s avonds verkocht toen de zaal openging.

Marjanne Manders van Mojo zegt dat de tactiek al jaren wordt toegepast bij grote stadionconcerten, maar heeft het nog nooit bij een kleine show meegemaakt. Bij de stadionshows worden de kaarten niet bewust vastgehouden. Manders: “Wij plannen altijd een bepaalde ruimte in voor het podium en daaraan gekoppeld het aantal mogelijk te verkopen kaarten. Dat schatten we heel voorzichtig in. Als het podium er eenmaal staat, is er meestal nog wat extra ruimte. Die kaarten verkopen we altijd op de dag zelf. En dan gaan we buiten ook mensen tippen dat ze niet op de zwarte markt hoeven te kopen, omdat er bij de kassa ook nog kaarten zijn.”

De truc heeft volgens Schlösser ook bij de Melkweg goed gewerkt. “Ik weet niet of het door deze ingreep komt, maar toen we naderhand buiten rondliepen om te kijken of er nog kaarten verkocht werden, konden we geen handelaar vinden.” Toch is er een groot probleem. In tegenstelling tot de stadionconcerten zal de maatregel niet standaard worden bij uitverkochte Melkwegconcerten: “We gaan dit nooit meer doen!” zegt Schlosser resoluut, maar met een licht grijnzende ondertoon. De man die het “ouderwets gezellig” vond dat er bij Arctic Monkeys weer eens mensen voor zijn deur lagen te slapen om een kaart te bemachtigen, kan niets anders zeggen. Wanneer De Melkweg deze tactiek bij elk uitverkocht concert hanteert, zullen mensen er immers op gaan rekenen. Daarmee is het effect op de zwarte handel weer verdwenen. Dus wil je naar LCD Soundsystem komende zaterdag, dan zit er niks anders op: af en toe naar de Melkweg-kassa lopen en een hele rare vraag stellen...

nu op 3voor12